Vaststellen vermogen

De gemeente bekijkt de hoogte van uw vermogen zoals dit door haar was vastgesteld. Vermogen dat er daarna is bijgekomen, wordt bij dat bedrag opgeteld, óók als u uw oorspronkelijke vermogen al geheel of gedeeltelijk heeft opgemaakt of als u schulden gemaakt heeft.

Voorbeeld

Stel u heeft geen partner en geen kinderen jonger dan 18 jaar. U mag dan maximaal € 5.795,00 aan vermogen hebben. Bij aanvang van de bijstand was vastgesteld dat u vermogen had. U had namelijk € 3.500,00 op uw spaarrekening staan. Inmiddels heeft u van een familielid een auto gekregen met een waarde van € 2.500,00. Het geld op uw rekening heeft u gedeeltelijk opgemaakt. U heeft nog maar € 1.000,00 op uw spaarrekening staan.

U heeft nu geen recht op bijstand meer. U heeft bij het oorspronkelijke vermogen van € 3.500,00 namelijk een extra vermogen van € 2.500,00 gekregen. Samen is dat € 6.000,00. Dat is meer dan het maximaal toegestane vermogen van € 5.795,00. De gemeente houdt geen rekening met de afname van uw spaargeld.

Sparen tijdens de bijstand

Uw gemeente houdt geen rekening met geld dat u spaart van uw bijstandsuitkering, óók niet als u hierdoor meer vermogen heeft dan het voor u geldende maximum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor dit jaar (2013) geldt voor alleenstaanden een vermogensgrens van 5795 euro en voor gehuwden of alleenstaande ouders is dit 11590 (zie bron).

Overigens is dit de grens die geldt wanneer je Bijstand aanvraagt. Wanneer je al in de Bijstand zit en je spaart meer geld bij elkaar van enkel en alleen je Bijstandsuitkering, is het niet zo dat je geld boven de vermogensgrens direct weer mag inleveren. Je hebt alleen geen recht meer op Bijzondere Bijstand als je boven deze grens uitkomt.