Waarom wil een koper perse op een bepaalde datum de overdracht plannen?

Graag jullie ideeën over het volgende:

Begin oktober is iemand mijn huis komen bekijken en heeft zijn gegevens achtergelaten zodat de makelaar contact met hem op kon nemen. Op zowel mail als voice mail en sms werd een maand lang niet gereageerd.

Uiteindelijk toch een 2e bezichtiging gepland en een bod uitgebracht.
Wat over en weer geboden en zij stellen voor de overdracht over 2 maanden voor. Doorgegeven dat dat is niet haalbaar is.
Nu is er ineens bijzonder veel haast en moest ik binnen 24 uur reageren op het eindbod, dat ik niet geaccepteerd heb. Mede door de opleverdatum.

Het vreemde is dat ze ontzettend vasthouden aan de datum van oplevering, terwijl ze zelf nog een huis te koop hebben staan. Deze datum kon niet veranderd worden i.v.m. verplichtingen op beider werk.
Nu wordt er voorgesteld om de datum van overdracht niet te veranderen, maar wij mogen dan 2 maanden daarna de woning verlaten en wonen dus feitelijk in hun woning.

Het lijkt mij dat het alleen maar goed van pas komt dat de overdracht verder in de toekomst ligt, omdat er toch voor 2 woningen betaald moet worden en ze er dus de eerste 2 maanden niet eens gaan wonen.
Buiten bovenstaande situatie zijn er nog wat vreemde zaken, die ik hier buiten beschouwing zal laten.

Mijn vraag is: waarom zou een koper perse op een bepaalde datum de woning willen overdragen om daar vervolgens pas na 2 maanden te gaan wonen, terwijl hun eigen woning ook nog niet verkocht is?

Bedankt voor jullie ideeën!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Het kan zijn dat ze de tijd nodig hebben om financiering rond te krijgen.
Dat ze van werk veranderen en pas over twee maanden dichterbij hoeven te wonen.
Er nog 2 maanden geen tijd is om te verhuizen ivm drukte en verplichtingen van werk.
Financiële redenen/ belastingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ze hebben al een toezegging van de geldschieter dat hun hypotheek goedgekeurd zal worden. Snap ik niet dat je dan de akte al 2 maanden eerder laat passeren, terwijl je dit dus nog uit kunt stellen en zo 2 maanden dubbele lasten kunt voorkomen. Ze wilden juist over 2 maanden plannen omdat dàt niet anders kon i.v.m. hun werk. Dus niet andersom. En wilden hier ook gelijk gaan wonen. Geen discussie mogelijk. Nu kan dat ineens wel. Ze wonen eerder verder weg dan dichterbij hun werk dan nu het geval is. Hun huidige woning ligt ongeveer 10 km van mijn woning. Financiële reden heb ik hierboven toegelicht: lijkt me juist ongunstiger.
Voor de belasting is het handig om na 1 januari te passeren, maar hoe ver na 1 januari maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jammer dat er geen discussie mogelijk is, ook niet via makelaar?
Vind je het zelf vervelend die twee maanden wachten of vertrouw je het niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het prima om langer te wachten. Twee maanden met de decembermaand als één van deze twee om in te pakken en woonruimte te zoeken is niet echt heel veel. Inderdaad, ik vertrouw het helemaal niet. Er is een ex in het spel en die voert duidelijk iets in zijn schild. Ik kan er alleen de vinger niet op leggen. Ofwel hij krijgt iets onder tafel ofwel hij gaat zijn eigen huis (en dus ook van mij) lekker goedkoop door anderen laten kopen om het vervolgens weer van hen over te nemen. Zoiets.
Hij kent de kopers namelijk. Maar ontkent dat.
fisbel
10 jaar geleden
De kopers zijn draaikonten. Ze willen eerst in het nieuwe jaar de acte laten passeren. Daarna in 2013. Werk – smoezen die niet deugen / werk is echt geen 200 kilometer verder. Financiering is in principe rond. Het lijkt erop dat hier illegale constructies bedacht worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer jij eenmaal eens bent over de prijs en het wachten. Alles staat op papier en is via notaris geregeld, hoef je je voor je eigen geen zorgen te maken. Wanneer je denkt dat koper erna iets doet wat niet door de beugel kan. Kun je dit met bewijs aangeven bij bv politie. Wat nieuwe eigenaar doet na het kopen is zijn eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel: inderdaad, dat denk ik dus ook. En niet in mijn voordeel. Ik kan er alleen niet helemaal de vinger op leggen wat die constructie dan is. Maar wel prettig om te horen dat iemand die er van een andere kant tegenaan kijkt, ook dat gevoel krijgt. @Rebe: de prijs is ook zeer aan de lage kant en ik heb momenteel geen mogelijkheid om ergens te kopen of huren (sociale huur of vrije sector)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de prijs te laag is, denk er goed over na of je je huis aan deze mensen wilt verkopen. Zodat je achteraf geen spijt krijgt. Waarom heb je de mogelijkheid niet voor een ander huis? Overhaast kopen moet je niet doen nee. Vrije sector kan tussenoplossing zijn. En je kunt met de nieuwe eigenaren closule opstellen waarin staat dat jij bv nog vier maanden blijft in je huis, zodat je wat anders kunt zoeken. Jij betaald dan huur. Heb ik laatst als advies van makelaar gekregen, maar dan andersom. Ik was de koper. Of dit te regelen valt met jou huidige kopers? ?? Regel het via makelaar.
Een mogelijke reden dat de oplevering nog dit jaar moet gebeuren is de belasting die betaald moet worden in Box 3. ALS uw huis geheel of gedeeltelijk wordt gefinancierd met 'eigen middelen' hoeft er over dit geld geen Box 3 belasting te worden betaald.

Voorbeeld: uw huis kost € 200.000 Als dit geld op een spaarrekening staat moet er € 2400 belasting over worden betaald (peildatum is 1 januari 2014) Als er dit jaar wordt betaald is de spaarrekening dus € 200.000 leger.

Los van het bovenstaande: hypotheekrenteaftrek voor de oude woning (leeg en te koop) is in principe voor de nieuwe bewoners mogelijk voor de jaren 2013, 2014 en 2015 (twee jaar + lopend jaar) als er in 2013 wordt verhuisd. Als er in 2014 word verhuisd is de aftrek mogelijk in 2014, 2015 en 2016, dus bijna een jaar langer. Daarnaast is hypotheekrenteaftrek mogelijk voor de nieuwe woning (tijdelijk twee woningen met hypotheekrenteaftrek Normaal gesproken zou verhuizen begin 2014 dus voordelig kunnen uitpakken.

Deze belastingtechnische invullingen zijn mogelijk totaal niet van toepassing als ik uw reacties lees en de mogelijke 'spelletjes' die er gespeeld worden i.v.m. De echtscheiding. Dan zit er maar 1 ding op: u wilt verkopen maar u wilt wel weten hoe de vork precies in de steel zit. Vragen en doorvragen dus.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ze zelf nog een woning te koop hebben, zou ik denken dat ze een overbruggingshypotheek nodig hebben. Als die hypotheek start in b.v. maart i.p.v. januari hebben ze minder/later hogere kosten voor de hypotheek.
Daarbij vind ik het vreemd dat ze de akte dus in januari willen laten passeren en wij er dan nog 2 maanden wonen.
Sowieso speelt het dan in 2014. Peildatum voor vermogensbelasting is als ik het goed heb 1 januari, dus of er nu in januari of maart of oktober wordt overgedragen, maakt dan toch niet uit? Of snap ik het niet helemaal? Dat vragen en doorvragen heeft niet veel zin. De waarheid wordt tot nu toe ook telkens geweld aangedaan. Helaas.