Wat mag je bij verdienen als je ouders in de bijstand zitten?

Ik had gesproken met iemand van de gemeente en die vertelde mij dat ik maximaal 573,53 mocht bij verdienen dit is inclusief mijn studiefinanciering. Alleen ik had hier mijn twijfels over, omdat het gewoon zo weinig is. Wat mag je nou daadwerkelijk bijverdienen? En waarom wordt mijn studiefinanciering hier tot berekend.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (2)

Bijverdienen

Met behoud van je beurs?

Als je naast je studiefinanciering te veel bijverdiensten hebt, mag je geen studiefinanciering en studentenreisproduct meer. Er is dus een grens voor bijverdienen.

Hoeveel mag je bijverdienen?

De grens voor bijverdienen is in 2013 € 13.530,90. Het gaat om je verzamelinkomen of belastbaar loon.
dat jeouders een bijstanduitkering hebben heeft hier verder niets mee te maken.

Toegevoegd na 26 minuten:
Wie tellen er niet mee als gezinslid voor de bijstand?

In sommige situaties hoeft iemand niet meegeteld te worden als gezinslid voor de bijstand. In dat geval hoeven ook de inkomsten van deze persoon niet meegenomen te worden. Het gaat om de volgende uitzonderingen:
een gezinslid dat zorgbehoevend is. Er is sprake van een zorgbehoevende als er een gezinslid is met een AWBZ-zorgindicatie (jonger dan 65 jaar) voor tenminste 10 uur per week. Er mag geen PGB zijn of zorg in natura worden ontvangen. De zorg moet voor tenminste 10 uur per week door een ander gezinslid worden verleend. De zorgbehoevende heeft dan recht op een eigen bijstandsuitkering.
een meerderjarige kind een inkomen heeft van minder dan 1.059,49 euro dat onderwijs volgt dat door de overheid wordt gefinancierd. Dat kan BBL onderwijs zijn (1 dag naar school en 4 dagen werken) of onderwijs waardoor het kind recht heeft op studiefinanciering op grond van de Wet Studiefinanciering of een tegemoetkoming op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten WTOS (waaronder VAVO). Het meerderjarige kind behoud dan zijn eigen inkomen. Verdient het kind meer dan 1.059,49 euro dan wordt het meerdere gekort op de gezinsbijstand.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat over het algemeen. Volgens de gemeente mag je maar zoveel bijverdienen omdat je ouders in de bijstand zitten. Dus stel ik verdien teveel moet ik bijdrage aan het huishouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens snap ik je reactie wel en die is ook correct, maar lees de vraagstelling. Hoeveel mag je bij verdienen als je ouders in de bijstand zitten...
fisbel
10 jaar geleden
@ronron
Je geeft een antwoord op de vraag hoeveel een student mag bijverdienen om niet gekort te worden op de studiefinanciering. Maar dit is toch een heel andere vraag. M.a.w.: je antword is hier niet van toepassing en derhalve onjuist
ronron1212
10 jaar geleden
Volgens mij staat er iets meer fisbel
fisbel
10 jaar geleden
@ronron:
Hier is (met grote waarschijnlijkheid) geen sprake van een ouder die zorgbehoevend is of ouders die allebei zorgbehoevend zijn. Met de dochter als mantelzorger. De toevoeging van je antwoord wijkt daardoor nog verder af van een juist antwoord op de vraag van Een GewoneStu. Lees ook de reactie van Een GewoneStud 4 uur geleden op mijn antwoord,
ronron1212
10 jaar geleden
Ik lees fisbel student en bijverdien ouders in de bijstand lees alles van mij nog eens goed antwoord is juist.
fisbel
10 jaar geleden
Tja..........
De hoogte van uw bijstandsuitkering hangt af van uw leeftijd en leefsituatie. Neem voor het juiste bedrag voor uw situatie contact op met uw gemeente (informatie van overheid.nl)
Een inwonend kind met een eigen inkomen kan gevolgen hebben voor de hoogte van de bijstandsuitkering.

Er wordt niet gekort op de bijstandsuitkering van de ouders als de inkomsten van het kind niet hoger zijn dan € 618,29. (bedrag dat ik vond voor de gemeente Amsterdam)Tot het normbedrag behoren ook de basisbeurs, aanvullende beurs en de basislening. Zijn de inkomsten van het kind hoger dan het normbedrag van € 618,29 kan dat aanleiding zijn voor de gemeente om de toeslag te schrappen en/of een korting te geven op de WWB-uitkering bijvoorbeeld 10% korting.

De informatie die u gekregen heeft van de gemeente kan dus goed kloppen.
Hoeveel er precies gekort wordt op de WWB-uitkering ouders kan per gemeente verschillen.

Toegevoegd na 7 uur:
De ambtenaren op het gemeentehuis moeten natuurlijk wel weten hoe de actuele regelgeving van hun woonplaats is. In Amsterdam is daarvoor o.a. De UitvoeringsPraktijk Werk en Bijstand beschikbaar. Een boekwerk met 21 hoofdstukken waarvan i.v.m.de vraag van Student hoofdstuk 5 / 5.1.2.2. interessant is. (zie de bron)

Let op: per gemeente is er een zekere vrijheid om van landelijke richtlijnen af te wijken. Dat geldt ook voor te korten bedragen op de WWB. Als er bij het inwonend meerderjarig kind meer inkomen of geldmiddelen zijn dan € 618,29 wordt er gekort (in Amsterdam). Niet op de gehele WWB-uitkering, maar op een deel ervan. N.B: Per 1 juli 2014 gaat de regelgeving weer op de schop. Zie reactie bij mijn antwoord.

5.1.2.2. (gekopieerde stukjes hieruit) De verlaging van de basisnorm WWB / Verlaging van de basisnorm van klanten van 21 - pensioengerechtigde leeftijd kan als:
* de klanten gehuwd of partners zijn; en
* zij hun woonkosten geheel of gedeeltelijk delen met een ander;

* voor de gehuwden die met een of meer anderen een woning bewonen waaraan woonkosten zijn verbonden, is de verlaging 10% van het netto minimumloon

-----------------------------------------------------------------
Student is te adviseren goed de plussen van het extra inkomen en de minnen van de korting op de WWB ouders naast elkaar te zetten.
Als er bijvoorbeeld € 140 wordt gekort maar de extra inkomsten zijn € 500 is het een individuele afweging wat ht beste gedaan kan worden.
Een korting van 100% op de WWB-uitkering zal niet het geval zijn. De korting is altijd een percentage daarvan.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat ik hier genoegen mee moet nemen. Het is vooral heel lullig dat ik niet heb gevraagd om deze situatie en dat ik hier dan eigenlijk de dupe van wordt. Ik heb eindelijk een bijbaantje gevonden en kan er voldoende gaan werken, maar ja het komt er op neer dat ik gewoon weinig kan gaan werken, omdat ik anders voor niks zou gaan werken.
Deze uren kan ik dan weer beter besteden aan me studie, het is best wel krom. Maar wat doe je eraan?
fisbel
10 jaar geleden
@EenGewoneStu:
Toch nog maar eens de rekensom maken. Misschien valt het mee wat
betreft de korting op het WWB-inkomen ouders vanwege je extra inkomsten. -------------------------------------------------------------------------------
De voorstellen tot wijziging WWB, lees het aanscherpen van de regels, buitelen over elkaar heen. Het is daarom niet zo gek dat men door de bomen het bos niet meer ziet. NIET doorgegaan zijn de plannen van 2012 om bijstand te miniseren als er een zogenaamd minimaal gezinsinkomen was, de huishoudinkomenstoets. Het inkomen van een kind kon ervoor zorgdragen dat er geen of (veel)minder recht was op Bijstand.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/88833-bijstandsuitkering-2012-strenge-maatregelen.html PLANNEN m.i.v. 1 juli 2014: (vanavond nog in het nieuws omdat velen de voorstellen onrealistisch vinden) o.a.
De uitkeringsgerechtigde krijgt te maken met de ‘kostendelersnorm’ (opvolger van de niet doorgegane huishoudinkomenstoets): naar mate meer mensen in een huis wonen, ontvangt iedere afzonderlijke uitkeringsgerechtigde een lagere uitkering omdat meer mensen de kosten delen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/nieuws/2013/11/12/meer-maatwerk-en-duidelijkheid-in-de-bijstand.html