Nee niet altijd. Ik werk voor een grote bekende voedingsorganisatie. Helaas ben ik terecht gekomen in de ziektewet door allerlei omstandigheden. Ik wilde graag een vertrouwenspersoon spreken omdat het op de werkvloer niet altijd even open en eerlijk aan toe ging. Ze hadden me verwezen naar een speciaal 0800 nummer van het bedrijf waar ik anoniem en ongezien een gespek kon voeren. Daar had ik geen behoefte aan.

Ik kon dus met niemand onder 4 ogen spreken waar ik mijn verhaal kon doen. Wettelijk is het niet verplicht. Een bedrijf doet dat alleen als ze bekommeren om hun werknemers. Als je een nummertje of vervangbaar bent zoals ik, dan sta er alleen voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat denk ik wel. Lijkt me logisch. Als er dingen op je werk (welk werk dan ook) zijn en je wilt er niet met je baas over praten. Ik denk van wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst zou je de definitie van een vertrouwenspersoon moeten kennen vooraleer je kunt vaststellen of er bij een bedrijf zo iemand aanwezig is.

Wat is een vertrouwenspersoon en wat doet ie binnen een bedrijf.
Zo'n persoon kan, in de meest simpele vorm, een heel goede collega zijn waarmee je het goed kunt vinden en waarmee je persoonlijke zaken kunt delen over jezelf en/of je visie op het bedrijf waar je werkt. Meestal blijft de uitgewisselde informatie dan onder elkaar en wordt er verder niets mee gedaan. Maar alleen al deze communicatievorm
zorgt ervoor dat mensen vertrouwen blijven houden in elkaar en dat problemen op het werk niet snel zullen escaleren.

Bedrijven, meestal middelgrote tot grotere bedrijven, kunnen vertrouwenspersonen professioneel in dienst hebben. Meestal uit hoofde van de verplichte Ondernemingsraad (OR).
De functie van deze mensen is er voor te zorgen dat de communicatie tussen de werkvloer en de directie zo optimaal mogelijk verloopt, waarbij de vertrouwenspersoon een absolute discretie in acht moet houden jegens de mensen in de lagere echelons die deze persoon in vertrouwen nemen.
Zo kan werknemer 'Kees' zijn hart luchten over bepaalde gebeurtenissen die zijn leven binnen het bedrijf raken zonder bang te hoeven zijn dat hij door deze kritiek zijn baan zal verliezen.

De vertrouwenspersoon is dus iemand die tussen de leidinggevende laag en de uitvoerende laag binnen een bedrijf staat en communicatief in staat is om aangedragen problemen over en weer discreet bespreekbaar te maken.
Een vertrouwenspersoon is meestal een lid van een ondernemingsraad of van een vakbond of beide. Een vertrouwenspersoon moet uit dien hoofde ook absolute geheimhouding betrachten over de herkomst van de informatie die hij/zij bespreekbaar wil maken.

De vertrouwenspersoon zelf geniet in ieder geval immuniteit voor de door hem/haar 'uit naam van ...' aangebrachte problemen bij een directie, en heeft ook de steun van de adviesorganen als de ondernemingsraad en vakbond in de bemiddeling. Hij/zij zal dus nooit ontslagen kunnen worden omwille van de door hem/haar aangedragen zaken die binnen het bedrijf spelen.

Bedrijven met meer dan 50 personeelsleden zijn verplicht een OR te hebben en uit dien hoofde is iedere gekozene in die raad sowieso een vertrouwenspersoon! Bedrijven met minder dan 50 werknemers kunnen volstaan met een personeelsvertegenwoordiging waarbij ook hier de vertrouwensfunctie gerespecteerd moet worden door de directie.