Een debat is onzuiver wanneer er behalve de uitgesproken argumenten bij één of beide partijen stiekem nog een ander argument meespeelt waar geen woord over gezegd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gesp, en vooral als iemands argumentatie verdraaid wordt, of men woorden in iemand mond legt die niet gezegd zijn.
+
Om te beginnen: een debat is geen discussie, hoewel een discussie een zuiver debat wel kan benaderen. Een goed inhoudelijk debat is formeel, heeft een scherp geformuleerde stelling met duidelijke voor- en tegenstanders, vaste spreektijden en een vooraf aangewezen beslisser die op basis van afgesproken criteria een eindoordeel velt. Een debat dat aan deze voorwaarden voldoet, noemen we een zuiver debat. Niet omdat de argumentatie degelijk is of de sprekers integer zijn, maar omdat taken, tijden en doel vooraf duidelijk zijn.
Het voordeel van een goed gereglementeerd debat is dat de taken van voorstanders, tegenstanders en beslissers goed uit elkaar gehaald kunnen worden. De belangrijkste argumenten voor en tegen steken scherp tegen elkaar af. Hierdoor wordt een onderbouwde beslissing op basis van argumenten mogelijk.
Voorbeelden hiervan zijn rechtszaken.
Debatten in de politiek of het bedrijfsleven voldoen niet altijd aan deze regels. Er is dikwijls wel een onderwerp maar geen duidelijke stelling, en over details wordt vaak lang gesproken, zonder dat er een duidelijke conclusie wordt getrokken.
Vanwege een machtsstrijd kunnen argumenten genegeerd worden terwijl de argumenten voor en tegen wel zijn uitgesproken en duidelijk zijn.
Een debat waarbij deelnemers worden geïntimideerd en argumenten worden verdraaid, voldoet niet aan de basisvoorwaarden voor een goed debat. Dat noemen we een onzuiver debat.