5 kinderen erven (leegstaand) huis, 3 willen verkopen, 2 niet, maar die hebben geen geld om de rest uit te kopen. Wat zijn de mogelijke trajecten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lastige situatie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je het huis niet (tijdelijk) verhuren? En dan de huuropbrengst delen? Het kan nl. ook zijn dat de 2 die niet willen verkopen na een tijdje bijdraaien en het alsnog willen verkopen.

Het beste antwoord

Als er een koopwoning is, zijn er twee mogelijkheden.
1: een van de erfgenamen gaat er wonen. Hij of zij moet dan de andere erfgenamen uitkopen.
2: geen van de erfgenamen gaat er wonen. Dan moet het huis te koop worden gezet.

De twee personen die niet willen verkopen kunnen in dit geval de andere drie niet uitkopen. De erfenis zal toch moeten worden afgewikkeld dus is de enigste mogelijkheid verkopen.

Er is eenvoudigweg niet een andere mogelijkheid. Ook al zou je iemand laten bemiddelen en daarvoor extra onnodige kosten maken, de uitkomst zal zijn dat de woning zal moeten worden verkocht om de erfenis te kunnen verdelen.

Toegevoegd na 34 minuten:
Als de erfgenamen het niet eens worden over de verdeling van de bezittingen is er een speciaal wetsartikel. Dit houdt in dat de erfgenamen bij onenigheid de kantonrechter kunnen vragen op welke manier de bezittingen verdeeld moeten worden.

Bij onroerende zaken zoals grond of een woning, benoemt de kantonrechter een taxateur. De taxateur waardeert vervolgens alle bezittingen die van enige waarde zijn.
De bezittingen worden verkocht en de netto-opbrengst wordt verdeeld onder de erfgenamen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat idee heb ik ook, maar ik hoor ook geluiden dat mensen een verkoop kunnen traineren.
Kan je, en zo ja hoé, mensen dwingen hun erfdeel te verkopen?
1/5e van de huiswaarde is toch hun eigendom?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij conflicten kan het afwikkelen van een erfenis jaren duren. Uiteindelijk is niemand van de vijf daar bij gebaat. Vraag anders een gesprek aan bij de notaris voor een advies.
Houd rekening met kosten van bemiddelaars, rechtszaken en advocaten als jullie er samen niet uit willen komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helder hoor. Verdiende P lus d'r bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt toch ook afstand doen? Als 1 van de 5.
Dan kan je gewoon door zoals het was/is. Je krijgt dan niets, maar het kost je ook niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
A. Is het niet mijn erfdeel, en
B. Zou jíj zomaar afstand doen van een kleine € 100.000,= ten bate van één of twee dwarsliggers?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
A. Mijn opmerking was een algemene vraag bedoeld. Niet naar jou persoonlijk B. Was niet bedoeld tegeld te van dwarsliggers, maar omdat je geen behoefde hebt aan extra geld. Of geld je gewoon niet interessant is. Je verdient wellicht zelf goed genoeg en extra is niet nodig.
Je doet bijvoorbeeld ook niet mee met een loterij. Ook hier: je is niet persoonlijk jij. Maar een spreekwijze.
teusvh
10 jaar geleden
Je kunt via de rechter afdwingen dat alle erfgenamen meewerken aan het afwikkelen vann de erfenis. Maar dat geeft een hoop gedoe en kosten, en de relaties zijn voor lang (zo niet altijd) verstoord. Ik adviseer een bemiddelaar te zoeken, bij voorkeur een ervaren mediator met kennis van het (erf)recht. Zie de link.
https://www.nmi-mediation.nl/