Waarom geeft het NIBUD aan dat als kinderen ouder worden ze meerstal meer kleedgeld krijgen?

Mijn ervaring is dat als ze eindelijk die groeispurt gehad hebben ze juist langer doen met kleding, zoals een winterjas en zeker de schoenen.
Vandaar dat ik het niet logisch vind om het kleedgeld te verhogen.
Natuurlijk is dit ieder zijn eigen vrije keus maar vraag me af waar het idee van daan komt dat je dus blijkbaar duurder uit bent als je ouder bent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is ook een kwestie van loslaten. Aanvankelijk geef je je kind wel kleedgeld, maar geeft het samen met je kind (door samen plannen en evt. bijsturen) uit.

Op 12-jarige leeftijd moet je de verantwoordelijkheid van het kind niet te groot maken. Zelf deed ik het kleedgeld in die tijd bijv. exclusief jassen. Als er iets onvoorspelbaars gebeurde (groeispurt of zo) kon ik bijspringen, want in één keer drie nieuwe broeken moeten kopen, is niet echt haalbaar. Een kind van 18 jaar heeft minder 'bijspringen' nodig.

Maar het zijn slechts richtlijnen. Je kunt uit deze richtlijn ook halen dat 50 euro een prima bedrag is als kleedgeld, zowel voor een 12-jarige als voor een 18-jarige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je ouder wordt, krijg je wel meer gelegenheden waar je speciale kleren voor aantrekt. Een twaalfjarige heeft bijvoorbeeld nog niet zoveel behoefte aan veel uitgaanskleding, een zeventienjarige (vaak) wel.

Waar het ook mee te maken heeft, is het pedagogische aspect van kleedgeld. Als ze twaalf zijn, vertrouw je ze om zelf goed om te kunnen gaan met 20 euro per maand, en spring je bij indien nodig.

Als ze zeventien zijn, ga je ervan uit dat ze verantwoordelijk genoeg zijn om met 50-80 euro per maand verstandig om te gaan, en spring je ook niet meer bij als ze krap zitten, omdat ze daar inmiddels zelfstandig genoeg voor moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik heb 3 jongens die gaan uit in een spijkerbroek en shirtje:)
Verder heb ik nooit bijgesprongen, dan is naar mijn mening het effect weg van leren omgaan met geld.
Maar kan me wel voorstellen dat het zo gaat.
Het NIBUD geeft aan dat een jongere minimaal 48 euro per maand nodig heeft om (alle nodige) kleding van te kunnen betalen. Ook geeft het NIBUD aan dat jongeren die rond de 48 euro aan kleedgeld krijgen, vaak nog geld bijgelegd krijgen van hun ouders.

Wat je ziet aan de tabel die is dat het NIBUD een jongere naarmate hij of zij ouder wordt meer verantwoordelijkheid voor eigen geld toebedeelt, hetgeen wordt uitgedrukt in een grotere hoeveelheid geld die hij zelf mag besteden. Het deel dat de ouders bijleggen wordt daarmee dus ook steeds kleiner. Je draagt de verantwoordelijkheid zo langzaam over.

Hoe jij dat met jouw kinderen wilt insteken is natuurlijk helemaal aan jou.