Als je een chronisch ziek kind heb en je overweeg om deeltijd te gaan werken, kan je dan een aanvullende uitkering krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

voor dit soort dingen was het PGB (persoonsgebonden budget) Hoe dit met de nieuwe voorstellen gaat, weer ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je werkgever heeft hier vast een regeling voor, vraag HR. Anders heb je verzekeringen die dit dekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je onder het minimum loon gaat verdienen door het minder werken dan krijg je een aanvullende uitkering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige situatie. Wanneer je minder gaat werken, zou je in aanmerking kunnen komen voor een WW uitkering over het aantal uren dat je ontslag neemt. Dit is wel afhankelijk van je werkverleden en het aantal uren dat je werkt. Je moet in ieder geval voor minimaal 5 uur werkloos worden. De duur van de uitkering wordt bepaald door je arbeidsverleden. De maximale duur van de WW uitkering is 38 maanden. Dit is dus geen structurele oplossing, maar zou je misschien een tijdje op weg kunnen helpen.
Dit ontslag moet je middels een vaststellingsovereenkomst met je werkgever vast laten leggen, waarbij aangegeven wordt dat het ontslag door de werkgever wordt aangevraagd en jou niets te verwijten valt.
Heb je onvoldoende werkverleden of neem je zelf ontslag, dan zou je met een bijstandsuitkering in ieder geval op het minimum uitkeringsniveau terecht komen. Dit betekent echter wel dat je eerst een beroep zult moeten doen op eventuele spaargelden.
Ik begrijp dat het je gaat om het inkomen als je minder gaat werken. Als dit niet het belangrijkste is, zou het misschien een idee zijn om met je werkgever te praten over onbetaald zorgverlof. Hiermee behoud je je aantal uren in je contract en kun je hier indien nodig altijd op terugvallen. Daarnaast is het bij sommige werkgevers mogelijk om dagen in te halen. Mocht je afwezig zijn geweest voor de zorg van je kind, kun je dit op een later tijdstip inhalen.