Ik ben 100% afgekeurd, wat mag ik bijverdienen per maand en mag ik ook een eigen bedrijf starten?

Ik kan me niet permitteren mijn uitkering gedeeltelijk te verliezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk ben je voor 80 - 100% procent afgekeurd, omdat er -gezien je lichamelijk of geestelijke gesteldheid- een verlies aan verdiencapaciteit van 100% is.

Maatgevende / vervangende arbeid is waarschijnlijk (tijdelijk) door de arbeidsdeskundige van het UWV niet gevonden of wenselijk geacht.

Overheid / UWV zal eigen verdiensten -al dan niet als kleine zelfstandige- zeker toejuichen als zij daar mogelijkheden toe zien.

Neem eens kontakt op met de arbeidsdeskundige van het UWV om je kansen te bespreken. Wellicht kunnen ze je begeleiden en/of hun visie geven op een vorm van re-integratie.

In principe mag je wel een deel bijverdienen bij afkeuring voor 80 - 100%, maar dit is een klein deel. Realiseer je wel dat je al bij overschreiden van één euro theoretisch terug kunt vallen op een uitkering van 65 - 80% en een mogelijk teveel aan verdiensten terug moet betalen.
Eventuele meerverdiensten moet je -naast je uitkering- ook aan de belastingdienst als extra inkomsten opgeven, waarover je dan lasten en belasting moet betalen.

Kortom: laat je adviseren bij het UWV en.....succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

Bij de link vind je al de enige situatie. Het beste lijkt me echter dat je een afspraak maakt met het UWV, zij betalen jouw uitkering en kunnen je ook begeleiden bij het opzetten van een eigen bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is puur hypotetisch. Normaal gesproken ben je niet voor niets 100% afgekeurd. In zo'n situatie is het onmogelijk om te gaan werken, laat staan een eigen bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel mogelijkheden om vanuit de 100% afkeuring een bedrijf te starten. Er kan zelfs een startkapitaal mee gemoeid zijn, te leen of gegeven.
Bij de UWV hebben ze er waarschijnlijk wel een folder over.
Misschien weet men er bij de Kamer van Koophandel iets over.
Het beste is gewoon een afspraak te maken met iemand van de UWV.