Dat de legering voor 925/1000 uit zuiver goud besttaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een code in edelmetalen geeft aan welk percentage edelmetaal er in verwerkt is. 925 kan je zien als 92.5%

De zuiverheid van goud voor sieraden wordt gemeten in karaat; zuiver goud is 24 karaat.
Veel voorkomende zuiverheidsgraden in Nederland zijn 14 karaat (58,5% goud), 18 karaat (75%) en 22 karaat (91,6%).

De goudcode 925 komt mij niet bekend voor, je ziet het wel veel in zilverproducten.
Het meeste goud wat in NL verkocht wordt is 14 karaat, omdat dit sterker is dan 18, 22 of 24 karaat. Zuiver goud is te zacht om te verwerken in sieraden, het kan dan makkelijk met de hand verbogen of geplet worden. Gouden trouwringen zijn dan ook meestal (meer dan 95% van de gevallen) van 14 karaat goud. Het is immers zonde als je trouwring van 22 karaat na een jaartje vol met deuken en dergelijke zit.