Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat belasting wordt ingehouden op pensioen?

Nu ik mijn pensioen gekregen heb een aantal jaren gelden, heft de belasting dienst daar belasting over. Best wel vreemd, want m'n werkgever heeft maandlijks pensioengeld ingelegd, wat salaris is en al daar belasting over is betaald. Feitelijk is dit achtersellig salaris, wat voor mij gespaard is. Wederom moet ik daar voor de tweede keer weer belasting over betalen, wat ik niet terecht vind.
Mag dit wel gedaan worden?

6 maanden geleden
6.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, je betaalt belasting over ál je inkomsten, zowel pensioen als AOW (en eventuele bijverdiensten).
(Lees meer...)
6 maanden geleden
Pensioen noemen ze ook wel uitgesteld loon. Dit heeft gevolgen voor het heffen en betalen van belastingen.
Jijzelf hebt waarschijnlijk een deel van de pensioenpremie betaald. Deze is toen van je brutoloon afgehaald. Dit in tegenstelling tot veel andere premies, die op je nettoloon worden ingehouden. De belastingen werden berekend over je brutoloon -/- pensioenpremie.
Je werkgever betaalde het andere deel van de pensioenpremie. Dit deel is voor de Belastingdienst geen loon, waardoor hier ook geen belastingen over worden geheven.
De belastingen worden pas geheven op het moment dat het pensioen wordt uitgekeerd. En dat is dus terecht, omdat over dit geld nog geen belastingen zijn geheven.
(Lees meer...)
6 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding