voor wat voor een uitkering kom ik in aanmerking?

ik ben bijna 29 ik heb vorige week te horen gekregen dat ik een spierziekte heb en dat deze aangeboren is.
ik heb tot ongeveer mijn 20e vakantiewerk gedaan al ging ik daar lichamelijk best aan onderdoor en in 2010 heb ik schoonmaakwerk gehad.
Ik hoor verschillende dingen. De een zegt dat ik in aanmerking kom voor wahjong en de ander zegt juist weee dat ik in aanmerking zou komen voor WIA. Ik vraag me dus eigenlijk af wat en hoe ik het nu moet doen?

Met vriendelijke groet,

Carolien

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of u een uitkering kunt krijgen en van welke instantie, hangt af van uw persoonlijke situatie en leeftijd.
Ik vind het daarom niet verstandig om instanties te noemen.
U merkt het zelf al, de ene zegt dit, de andere zegt dat, en niemand kan uw beoordelen. Het is allemaal goed bedoeld, maar u hebt er weinig aan.
Bekijk en lees deze site. Via deze site kunt u alle telefoonnummers en adressen vinden.
Alleen een officiële instantie kan u deskundig adviseren. http://www.uwv.nl/Particulieren/klantenservice/uenuwv/index.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eens met JoanDarc. Het kan best zijn dat je geen enkel recht hebt omdat je te oud bent voor Wahjong en te weinig arbeidsverleden voor WIA.
Dus bijstand als er geen ander inkomen is............

Antwoorden (4)

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zou jij in aanmerking komen voor de Wajong uitkering.
Ik hoor je alleen niet over een opleiding. Als je naar school ging en rond je 17/18e levensjaar last kreeg van lichamelijke/psychische klachten (in jouw geval lichamelijk) dan zou ik met zekerheid kunnen zeggen dat je een Wajong uitkering krijgt toegewezen.
Je kunt vrijblijvend een afspraak maken met het UWV. Als je daar uitlegt en verteld wat je hier doet, dan helpen zij jou verder.
Voor een Wajong uitkering moet je een formulier invullen met jouw verhaal. Bij de WIA zal dat ook wel zoiets zijn. De Wajong staat voor een ziekte/handicap rond je schooltijd. (Voor je 18e) en de WIA is voor mensen die langdurig gewerkt heeft.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Groetjes,
Inge
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een Wajonguitkering geldt o.a. dat er voordat u 18 jaar werd vastgesteld moet zijn dat u voor minstens 25% arbeidsongeschikt was. De arbeidsongeschiktheid is op die leeftijd bij u niet vastgesteld. Dat zou betekenen dat u niet een Wajonguitkering krijgt maar een WIA-uitkering. Dit bij gebleken arbeidsongeschhiktheid.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als u tot nu toe gestudeerd is een ander antwoord mogelijk (zie ook Inge hierboven). De voorwaarden voor een Wajonguitkering zijn dan:

U bent jonger dan 30 jaar en u bent tijdens uw studie voor minstens 25% arbeidsongeschikt geworden. Hierdoor is (volledig) werken na uw studie onmogelijk. Verder geldt nog dat u in het jaar voor u arbeidsongeschikt werd, minstens 6 maanden gestudeerd heeft.
fisbel
10 jaar geleden
Kreeg je vóór je 17e verjaardag een langdurige ziekte of handicap? Of kreeg je na je 17e verjaardag een langdurige ziekte of handicap terwijl je een opleiding volgde? Dan krijgt je misschien wel Wajong. Let wel: je vraagt arbeidsondersteuning aan vanwege een beperking, dat is wat wajong is. Dus hulp richting passend werk.
Dat de beperking later is vastgesteld dan je 17e maakt niet uit, als jij kan aantonen dat je ermee geboren bent. Vraag het aan, en laat de verzekeringsarts van het UWV bepalen of je recht hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt onder meer af van je arbeidsverleden en natuurlijk van je huidige beperkingen ten aanzien van arbeid. Je vertelt over werk dat je in het verleden hebt gedaan, dat doet me vermoeden dat je op dit moment niet werkt. Als dat wél zo is, heb je als je door je aandoening arbeidsongeschikt zou raken, uiteindelijk recht op WIA. Dat is namelijk een werknemersverzekering dus je moet ervoor verzekerd zijn geweest op het moment dat je ongeschikt werd voor arbeid. Is dat niet het geval, dan kom je er niet voor in aanmerking.

Wajong is een andere mogelijkheid, daarvoor moet je arbeidsongeschikt zijn geworden voor je 18e, of tijdens je studie. Maar je vertelt niet of je een opleiding volgt, en ook niet wat je beperkingen zijn. Het hebben van een ziekte maakt je immers niet per definitie arbeidsongeschikt, het gaat erom hoe de beperkingen die de ziekte met zich meebrengt zich laten vertalen naar mogelijkheden om te werken. Iemand die niet kan lopen maar een goede armfunctie heeft, kan bijvoorbeeld zittend werk doen - om maar eens een voorbeeld te noemen. Arbeidsongeschiktheid is in Nederland een heel technisch rekensommetje, waarbij gekeken wordt wat je in theorie nog kunt qua werk, en wat je daarmee - ook weer in theorie - zou kunnen verdienen. Het verschil van dat 'theoretische verdienvermogen' met een 'gezond' iemand bepaalt het arbeidsongeschiktheidspercentage. Vergeef het me alsjeblieft als je zo zwaar beperkt bent dat een opmerking als "een ziekte maakt niet per definitie ongeschikt" haast beledigend lijkt: ik ken jouw situatie niet en spreek dus in algemene termen.

Als je voor je 18e al arbeidsongeschikt was, kun je een Wajong aanvragen bij het UWV. Let wel: het gaat dan dus om de vraag of je toen al zo beperkt was dat je niet kon werken, niet of je toen de ziekte al had. Als je na je 18e tijdens of vlak na je studie arbeidsongeschikt bent geworden, heb je ook recht op Wajong. Dat alles dus als je niet al in aanmerking komt voor WIA, want die opgebouwde rechten gaan altijd voor. Als je op dit moment werkt en dat lukt niet meer, meld je dan ziek en bespreek je situatie met je bedrijfsarts.

Als je niet in aanmerking komt voor WIA en ook niet voor Wajong, kun je recht hebben op Bijstand. Voorwaarden daarvoor zijn o.a. dat het gezamenlijke inkomen van jou en je eventuele partner onder het sociaal minimum zit, en dat je niet teveel eigen vermogen hebt. Bijstand (WWB) kun je aanvragen bij de sociale dienst van jouw woonplaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist. Het enige complete antwoord.
+
Het kan best zijn dat je geen enkel recht hebt omdat je te oud bent voor Wahjong en te weinig arbeidsverleden voor WIA.
Dus bijstand als er geen ander inkomen is….........
fisbel
10 jaar geleden
Wajong kan in principe tot 30 jaar.
Een plus voor het antwoord van Lies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had staan: "..of tijdens je studie (maar voor je 30e)" maar kwam, zoals zo vaak, in de knoop met de 2500 woorden-grens. Omdat VS 29 is, heb ik dat stukje dus geknipt ;-) Maar het klopt, de formele eis voor Wajong is óf voor je 18e arbeidsongeschikt (geworden) zijn, óf tijdens je studie maar voor je 30e. Dat "tijdens je studie" houdt grofweg in dat je dagonderwijs moet volgen, of anders aan moet kunnen tonen dat je een x-tal uren per jaar aan de studie besteedt. Dat criterium geldt trouwens ook als je nu niet meer studeert maar vrij kort geleden nog wel: als je in het jaar voor je eerste arbeidsongeschiktheidsdatum minimaal 26 weken dagonderwijs volgde (of ervoor stond ingeschreven) dan voldoe je aan die eis. En wat jij schrijft, Mono: ik merk vaak dat veel mensen het moeilijk te geloven vinden dat het mogelijk is dat iemand wel arbeidsongeschikt is, maar toch geen uitkering krijgt. Maar in het huidige stelsel is het wel degelijk mogelijk om 'op het verkeerde moment' arbeidsongeschikt te worden en dan alleen nog maar recht te hebben op Bijstand als dat van toepassing is. Als iemand bijvoorbeeld al jaren thuis is voor de kinderen en geen betaald werk doet omdat de partner genoeg verdient, en hij of zij wordt ziek of raakt gehandicapt, dan is er geen arbeidsongeschiktheidsuitkering mogelijk.