Hoeveel alimentatie\levensonderhoud moet ik betalen bij een inkomen van 2500 euro?

weet iemand toevallig hoeveel alimentatie \levensonderhoud moet ik betalen bij een inkomen van 2500 euro? ex krijgt nu een bijstand uitkering en we heben 2 kinderen 8 en 3 . ik heb zelf een hypotheek waar 700 euro p\m moet betalen voor de rest gewoon vaste lasten...??
is levensonderhoud anders dan alimentatie ? wat betekent in mijn geval...nooit getrouwd geweest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

In onderstaande link kan je globaal kijken wat je eventueel moet betalen.
Hier is geen rekening gehouden met zgn draagkracht, dat betekend wat jij als betalende ouder overhoud na aftrek van vaste lasten zoals huur/hypotheek enz en de alimentatie, dit is het zgn normbedrag, hierover staat iets in de laatste link

Omdat dit per persoon verschillend is kan je niet zomaar zo'n berekening maken.

Zoals eerder al geantwoord, zal alle alimentatie naar de uitkeringsinstantie gaan, jouw ex krijgt dit niet omdat ze een bijstands uitkering heeft.

Kinderalimentatie is aftrekbaar bij de belasting dienst, hiervoor moet je een minimum bedrag per kind betalen en voldoen aan bepaalde voorwaarden, deze staan in de tweede link

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik ben even uitgegaan van kinderalimentatie, weet niet of je die bedoelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet hoeveel alimentatie je zou moeten betalen, 6 jaar geleden was het rond de 65 euro minimaal per kind.
Maar als je ex nu een uitkering krijgt is het jammer geld. En waarom zou jou ex niet kunnen werken? elke moeder moet werken en helemaal als je alleenstaande ouder bent. Als je nog met haar door een deur kan, dan zou ik haar ook aansporen om te gaan werken, want jou zuur verdiende centjes gaan gewoon naar de staat. Het wordt ingehouden van haar uitkering, dood zonde! Het maakt de sociale dienst niet uit hoeveel jij overhoudt om je eigen te onderhouden, ze zullen je zo veel mogelijk uitkleden als mogelijk is om zelf te sparen op uitkering van je ex.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nounou, je weet niets over zijn ex, dit vraagt de vragensteller ook niet. Je weet niet wat er maar haar aan de hand is, dus om zo te zeggen dat ze makkelijk zou kunnen werken, beetje kortaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben uitgegaan van een gezonde normale vrouw die gewoon kan werken. wanneer dat niet het geval zou zijn, zou ze niet in de bijstand zitten. Wat is er erg aan een werkende moeder? Ik hoef ook niks over zijn ex te weten trouwens, zo werkt het nou eenmaal....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, lekker in de bijstand willen blijven zitten, dat is pas tof! Je ex er flink voor op laten draaien en maar klagen dat het zo weinig is dat je krijgt! Ik zat zelf ook in die situatie en ik ben van mening dat als je kan werken, dan moet je werken, maar ja, dat is mijn mening!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik wilde niemand kwetsen of voor het hoofd stoten, ik weet best dat het zwaar is, werken kinderen en het huishouden, maar toch vind ik dat vrouwen ook kunnen werken. En je hoeft niet eens 40 uur te werken om op, of net boven de bijstandsnorm te komen. Heb zelf ook 2 spruiten en die gun je toch meer als steeds te moeten zeggen, nee jongens, mama heeft geen centjes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt ook niet uit, we verschillen van mening en ik heb ook ervaring, wel een goede ervaring trouwens.
Het lijkt mij dat je alleen alimentatie betaald voor de kids als je deze erkend hebt. De hoogte weet ik niet helaas. Als je geen juridische overeenkomst (getrouwd/ partnerschap/ samenlevingscontract) hebt met je ex dan heb je geen financiele verplichting tegen over je ex.

Zorg dat je een advocaat vraagt naar je rechten en plichten en maak goeie afspraken over de kids.

Moreel gezien zou ik het raar vinden als je niet eens in de levensonderhoud voor je eigen kinderen zou willen voorzien. Ik hoop dat dit ook niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk heb je je eigen kinderen erkend! Ook al heb je nooit met je ex samen gewoond of getrouwd, dan nog wil je toch wel dat je kinderen kunnen leven lijkt mij? Alimentatie is gewoon verplicht wat voor voor burgerlijke staat je als partners ook had. Er is geen een advocaat die je vrijpleit voor alimentatie voor de kinderen die je zelf verwekt en erkend hebt. - dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ouders genoeg die na een scheiding er alles aan doen om zo min mogelijk en zelfs niets te betalen voor hun kinderen, dan heb ik het trouwens niet alleen over vaders.
Er bestaat niet voor niets de instelling LBIO Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage, die bij wanbetalen ingeschakeld kan worden.
Ook al lijkt het vanzelf sprekend dat je samen voor je kinderen blijft zorgen en betalen, dit is het niet
Kinderalimentatie. De hoogte is niet zo makkelijk in te schatten maar ik vermoed tussen eur 350 a eur 500 voor 2 kinderen. Daarvan is een deel van de belasting aftrekbaar.

Partnerali. Dat is afhankelijk hoe lang jullie samen zijn geweest. Als dat langer is dan 12 jaar op hetzelfde adres, heeft jullie relatie die zelfde status als getrouwd gehad. In dat geval zal je dus ook partnerali moeten betalen. Als jullie jongste kind 6 jaar is, wordt je ex dan ook aangespoord om te gaan werken.

Dat je hoge hypotheek hebt heeft de rechtbank geen boodschap aan. Ze zullen je als alleenstaande beoordelen en zo jij ruimte bepalen. Je hebt een fors imkomen en zult dus veel moeten bijdragen.

Als je ex nu een uitkering heeft, is het verstandig om de sociale dienst zelf te laten bepalen wat je moet betalen. Zij houden zich strikt aan de regels. Als je het laat bepalen door een rechtbank is de kans heel erg groot dat je fors meer moet betalen.

Als je meer vragen hebt dan stuur je maar pm