Wat is de definitie van vrijwilligerswerk?

Wanneer doe ik (volgens uwv) vrijwilligerswerk?
Als ik een hulpbehoeftig persoon 24/7 begeleid zonder er iets voor te willen hebben dan help ik toch gewoon iemand, of is dat al vrijwilligerswerk?
Ik zie het niet als werk maar als een belangeloze inzet om de levenskwaliteit van iemand te verhogen die via reguliere kanalen geen hulp krijgt door schulden.
Hoop dat de vraag duidelijk is.
B.V.D.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

"Vrijwilligerswerk is het geheel van activiteiten uitgevoerd door een vrijwilliger, zonder vergoeding, en met een maatschappelijk doel en voor anderen, hetzij individuen, groepen of de samenleving in haar geheel (maar zonder familieband), binnen een organisatie, met of zonder rechtspersoonlijkheid."

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze definitie is overigens niet volledig: als er sprake is van een vergoeding die lager is dan het minimumloon, wordt nog steeds gesproken van vrijwilligerswerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als deze persoon die u verzorgt, ziek is en u er daarvoor voor zorgt heet dit mantelzorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen indien de betreffende persoon een familielid of kennis is valt dit onder mantelzorg.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
een kennis is het natuurlijk altijd
Hoi,

Wat is vrijwilligerswerk volgens UWV? Vrijwilligerswerk is werk:

- waarvoor u niet betaald krijgt (op een mogelijke onkostenvergoeding na);
- dat u doet voor een kerk/moskee of een maatschappelijke organisatie (zoals een sportvereniging of een bejaardentehuis);
- dat een ander niet eerder voor loon deed;

Kloppen al deze punten bij uw werk? Dan doet u vrijwilligerswerk. Klopt een van de punten niet? Dan noemen wij het geen vrijwilligerswerk. Wij zien u dan niet meer als vrijwilliger, maar als werknemer. Dit kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Vraag dus voor de zekerheid aan uw arbeidsdeskundige of werkcoach of u inderdaad vrijwilligerswerk doet.

De kneep in jouw geval zit hem in het feit dat je begeleiding niet valt onder een 'maatschappelijke organisatie'. Zou je ditzelfde werk doen vanuit zo'n instelling dan kan het wel.

Als je hier iets aan wilt veranderen, zodat jouw werkzaamheden wel vallen onder 'maatschappelijke organisaties', dan denk ik dat het erg lastig wordt.
Wellicht weet stichting MEE een oplossing of kunnen ze jou doorverwijzen naar een organisatie die dit wel kan.