werk bij de thuiszorg 16 uur p/w...nu is mij voor de vierde keer een jaar contract aangeboden. telt hier nog steeds de flexwet?

Dus dat ze mij nu een vast contract aan moeten bieden?
Ik heb me nog van de domme gehouden, tot ik het vierde contract in handen heb.
De contracten zijn altijd gewoon verlengd, dus er is geen periode geweest, dat ik niet gewerkt hebt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Tot 1 januari 2012 was het mogelijk om jongeren tot 27 jaar vier tijdelijke contracten aan te bieden. Deze regeling is vervallen. Per 1 januari 2012 geldt weer alleen de algemene regeling voor tijdelijke contracten (zie antwoord hierboven).

Er is één uitzondering en wel voor werknemers die op 1 januari 2012 een vierde contract hebben of de periode van 36 maanden zijn gepasseerd. Zij krijgen, zolang ze op 1 januari 2012 nog geen 27 jaar oud zijn, niet automatisch een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, maar pas bij het vijfde contract of na afloop van de periode van 48 maanden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Vorig jaar (2011) kregen niet meer dan 2000 mensen een vast contract aangeboden. In 2010 waren dat er nog 83.000. Dat is een daling van 97 procent !!! (...)

Trouw: Het UWV is verbijsterd over de daling, en kan deze niet goed verklaren. Te meer daar deze ook niet in verhouding staat tot de daling van het aantal vaste contracten in eerdere crisisjaren. Lees het artikel van Trouw van een paar dagen geleden.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3221569/2012/03/07/Niemand-krijgt-meer-vaste-baan.dhtml

Toegevoegd na 24 minuten:
Hoe gaat het op dit ogenblik in de praktijk:
Er wordt gebruik gemaakt van uitzendkrachten. Of de truc van de reorganisatie wordt toegepast. Of het werk krijgt een andere 'invulling' Werkgevers willen geen vast personeel. En zolang het ontslagrecht voor werknemers nog niet is versoepeld zullen tijdelijke contracten de regel zijn.
fisbel
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Negatief puntje voor mijn antwoord: met dank aan ronron.
ronron1212
12 jaar geleden
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/arbeidsrecht/contractenvoorbepaaldeenonbepaaldetijd
fisbel
12 jaar geleden
Dezelfde link is als bron al in mijn antwoord vermeld. (....??)

Andere antwoorden (1)

Hoe vaak mag een tijdelijke arbeidsovereenkomst worden verlengd?

Je werkgever mag je drie keer achter elkaar een tijdelijke arbeidsovereenkomst bieden. Bij de vierde verlenging ontstaat een vast dienstverband.

http://www.abvakabofnv.nl/veelgesteldevragen/Flexwerk/

Overgang tijdelijk contract in vast contract
Uw tijdelijke contract gaat over in een vast contract in de volgende situaties:

Na 3 tijdelijke arbeidscontracten die telkens direct of binnen 3 maanden na elkaar zijn afgesloten, is het 4e arbeidscontract automatisch een vast dienstverband.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-verandert-mijn-tijdelijke-arbeidscontract-in-een-vast-contract.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar geldt dat ook voor dit type werk ?? Volgens mij is dat net als postbezorger enzo een beetje een 'Mac-Job geworden, met erg weinig rechten.......
ronron1212
12 jaar geleden
Maria je bedoeld jaar denk ik
ronron1212
12 jaar geleden
Marleen waar je ook werkt en welk werk je ook doen 3 maal verlengd is de volgende verlenging vast dit is een wettelijke regeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan hoor ; ik vroeg het me alleen af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ronron, Zo staat het in de link ook,ik vond dit ook vreemd. Maar het is wettelijk geregeld dat na drie x een vast contract volgt,of de werkgever moet geen vierde contract meer willen omdat hij er anders aan vast zit.
fisbel
12 jaar geleden
ronron antwoordde hierboven:
WAAR je ook werkt en WELK werk je ook doen 3 maal verlengd is de volgende verlenging vast dit is een wettelijke regeling. (kapitalen - fisbel) Wel heel erg kort door de bocht Ronron. Lees eens verder op internet, dan zie je hoe de huidige trend is. Recent bijgaand artikel in Trouw is van 4 dagen geleden:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3221569/2012/03/07/Niemand-krijgt-meer-vaste-baan.dhtml
ronron1212
12 jaar geleden
Ik weet niet wat dat artikel er mee te maken heeft dat geeft alleen maar aan dat werkgevers veel meer en langer van het recht gebruik maken om drie keer te mogen verlengen Fisbel fisbel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ik kan er eigenlijk vanuit gaan, dat een vast contract er niet in zit....zie door de bomen het bos niet meer:)
ronron1212
12 jaar geleden
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/arbeidsrecht/contractenvoorbepaaldeenonbepaaldetijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je werkgever je geen vierde contract voor onbepaalde tijd geeft dan kun je er vanuit gaan dat je contract niet verlengd wordt of je moet er zelf mee akkoord gaan dat je een vierde krijgt voor bepaalde tijd,maar of dit mag weet ik niet.