Wat zijn de voor- en nadelen van de salderingsregeling?

Ik kan via mijn werkgever gebruikmaken van de fiscale mogelijkheid om bepaalde kosten onbelast en premievrij vergoed te krijgen. Zo kan men bijvoorbeeld voor reiskosten woon-werkverkeer (een deel van) de eindejaarsuitkering zonder loonheffing uitbetalen.
Ik zou graag de voor- en nadelen willen weten. En dan mn de gevolgen die betrekking hebben op belasting, huursubsidie en zorgtoeslag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (1)

De kern van de salderingsregeling is, dat de werknemer kan profiteren van een onbelaste vergoeding van maximaal € 0,19 / km.

Uw werkgever biedt u de mogelijkheid om een deel van het inkomen in te ruilen voor een belastingvrije vergoeding van de reiskosten woon-werkverkeer. Deze uitruil heeft betrekking op de kilometers woon-werk waarvoor werknemer minder dan € 0,19 per kilometer vergoeding heeft ontvangen.

Het principe van de fiscale regeling is dat u een bedrag ter hoogte van de fiscale vergoeding in de vorm van een belastingvrije reisvergoeding woon-werkverkeer via de salarisbetaling ontvangt. Tegelijkertijd wordt een bedrag ter hoogte van deze belastingvrije reisvergoeding in mindering gebracht op de uit te betalen eindejaarsuitkering. U ontvangt dus netto het brutobedrag van de reiskostenvergoeding zonder er (achteraf) belasting over te moeten betalen.

Conseqenties:
* Deelname aan de fiscale regeling leidt tot verlaging van het bruto loon ter hoogte van de fiscale vergoeding op jaarbasis. Dit kan consequenties hebben voor een eventuele werkloosheidswet- of arbeidsongeschiktheidsuitkering (de uitkering wordt minder)
* Verlaging van de grondslag voor bepaalde inkomensafhankelijke uitkeringen en/of toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag. (de toeslag wordt meer)
* Deelname aan de fiscale regeling kan betekenen dat er geen recht meer bestaat op de aftrek reiskosten inkomstenbelasting bij reizen met openbaar vervoer.

N.B: Deelname aan de regeling heeft geen gevolgen voor de pensioengrondslag (tenzij de totale verlaging van het bruto loon, door uitruil, in enig jaar meer dan 30% bedraagt).
fisbel