Kan een bedrijfsarts iemand hersteld melden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
ronron1212
10 jaar geleden
Ja daarom is hij of zij bedrijfsarts

Antwoorden (4)

Ja, dit kan. Als de zieke werknemer zich evenwel nog te ziek voelt om te gaan werken, kan hij evenwel zijn huisarts contacteren, die een beslissend oordeel kan geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Nee. Een huisarts wordt niet als 'onafhankelijk' gezien hiervoor
Nee, dat kan hij niet.
Niet als je het zo stelt.
Alleen een bedrijfsarts kan bepalen of een werknemer zich terecht heeft ziek gemeld. Een werkgever kan en mag dat niet beoordelen. Bij twijfel moet hij dus de bedrijfsarts inschakelen. Die oordeelt dan of de werknemer ziek is of niet.

Hersteld melden in de zin van: hij/zij komt dan en dan weer werken,
dan kan de bedrijfsarts niet.
De bedrijfsarts kan wel informatie geven over de mate van arbeidsongeschiktheid van de werknemer, de inspanningen tijdens de re-integratie en over mogelijk passend werk.

Wat de bedrijfsarts verder mag betekenen voor het bedrijf hangt vooral af van het contract dat is afgesloten.

http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving/verantwoordelijkheden/bedrijfsarts.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bedrijfsarts kan aan de werkgever doorgeven dat hij vindt dat de werknemer weer kan werken. Als de werknemer het met dat advies niet eens is, kan hij het uwv een deskundigenoordeel vragen. Maar uiteindelijk trekt de werkgever aan het langste eind. Die bepaalt wat hij met het advies van de bedrijfsarts doet en kan bijv. de loondoorbetaling opschorten ('geen werk geen loon' geldt niet bij ziekte maar als de werkgever niet ervan overtuigd is dat de werknemer ziek is, heeft de werknemer een probleem.
Computoon
10 jaar geleden
De bedrijfsarts beoordeelt hoe lang het verzuim kan gaan duren. De werkgever heeft slechts voor de begeleiding van het verzuim een bedrijfsarts nodig.
Het de bedrijfsarts die bevoegd is om een oordeel te geven over de vraag of u in staat bent om uw werkzaamheden te hervatten. Ook al vindt uw huisarts bijvoorbeeld dat u (nog) niet aan het werk kunt, het oordeel van de bedrijfsarts telt in het algemeen zwaarder.
Een goede bedrijfsarts adviseert in het belang van werknemer en werkgever.
Een huisarts heeft alleen het belang van zijn patiënt voor ogen.

De bedrijfsarts kan een moment afspreken met de werknemer, waarop hij/zij weer arbeidsgeschikt wordt geacht voor eigen of vervangende werkzaamheden. Dit wordt teruggekoppeld naar de werkgever.
Een bedrijfsarts kan de werknemer als hersteld melden, maar alleen als advies.

Uiteindelijk is het de werkgever die samen met de werknemer beslist of hij weer aan het werk kan of niet.

Wordt men het niet eens, dan kan men een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV.
Een arts of een arbeidsdeskundige van UWV kijkt dan met een onafhankelijke blik nog eens naar de situatie.
Het deskundigenoordeel van UWV kan doorslaggevend zijn, maar is niet bindend.
Als u het niet eens bent met het UWV-oordeel en u kunt aan de hand van een aantal andere medische verklaringen aantonen dat u echt niet in staat bent om te werken, dan kan de kantonrechter uw argumenten overnemen, maar het deskundigenoordeel speelt in de regel een doorslaggevende rol.
Pas op, er is verschil tussen een arboarts en een bedrijfsarts.
Een arboarts heeft o.a. geen vervolgopleiding voor arbeid en gezondheid gedaan; is geregistreerd als basisarts, heeft minder bevoegdheden.
Een bedrijfsarts doet na zijn opleiding tot basisarts een vierjarige opleiding op het gebied van arbeid en gezondheid. Deze arts staat als medisch specialist in het Register van Sociaal Geneeskundigen.