Kan oneerlijk geld verkrijgen ook verjaren?

dat er families nog heel rijk zijn door misdaden uit een ver verleden. of kan het geld nu nog worden afgepakt? bij genoeg bewijs.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb de indruk dat dat alleen kan in bijzondere gevallen, bijvoorbeeld als het gebeurd is in de 2e Wereldoorlog, toen Nederland eventjes niet Nederland was, waarvoor achteraf speciale wetgeving is opgetuigd.
De collectie Goudstikker heeft lang gespeeld in Nederland: http://www.briskmagazine.nl/00/nieuws/13783/202_schilderijen_terug_naar_erven_Goudstikker.html
Het overgrote deel is strak gereguleerd in de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ook als iets verjaard is, kun je altijd nog een civiele procedure beginnen om je recht te halen. Dus in die zin is zoiets als ' oneerlijk geld verkrijgen' nooit verjaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook oneerlijk verkregen bezit kan verjaren in die zin dat de bezitter eigenaar wordt. Dat heet verkrijgende verjaring. De termijn daarvoor is 20 jaar. Dit is geregeld in artikel 3:306 BW. De termijn begint op de dag waarop opeising op zijn vroegst mogelijk was (de dag van de roof).

Indien de wet niet anders bepaalt, verjaart een rechtsvordering door verloop van twintig jaren.