ik ontvang een wwb alleenstaande. mijn meerderjarige inwonende dochter verdient 280 netto per maand. ik word 200 netto gekort. klopt dat wel?

als ik lees op de site van Beursplein staat daar: verdient of ontvangt uw kind meer dan 618,29 netto per maand, dan is het mogelijk dat uw toeslag of uw uitkering wordt verlaagd.
Mijn dochter verdient dus veel minder, hoe kan het dan dat ik zo veel gekort word?? Begrijp het niet helemaal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt gelukkig gekeken naar het gezinsinkomen. Ik zeg gelukkig want als jullie geld hebben waarom zou "ik" dan nog voor jullie moeten betalen?
fisbel
10 jaar geleden
Het 'gezinsinkomen' kan van toepassing zijn als de dochter meer verdient. Korting vanwege de € 200 netto inkomen is hier niet van toepassing. De korting wordt om een andere reden toegepast.

Antwoorden (1)

Ja, dat klopt wel.

Jij wordt niet gekort, dat is een verkeerde term.
Maar als er meer volwassenen in een huis wonen, heb je minder steun nodig,
omdat de vaste lasten dan gedeeld worden.

Op de site van de Rijksoverheid staat het zo:

Inkomen thuiswonende kinderen
Het inkomen van thuiswonende kinderen wordt niet verrekend met de bijstandsuitkering die een ander gezinslid ontvangt. Als er meer volwassenen in uw huishouden zijn, dan krijgt u minder bijstand per persoon. Dit voorkomt een opeenstapeling van uitkeringen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/krijg-ik-een-lagere-bijstandsuitkering-als-ik-andere-inkomsten-heb.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De informatie uit de link geeft wel een heel algemeen antwoord. Informatie uit de link van beursplein:
Als uw (jongste) thuiswonende kind 18 jaar wordt en u bent alleenstaande ouder, dan gaat uw bijstandsuitkering omlaag. U kreeg een uitkering voor een alleenstaande ouder tot 70% van het minimumloon. Maar als uw kind 18 is geworden krijgt u een uitkering voor een alleenstaande. M.a.w:
Is hier de verlaging van de bijstand niet veroorzaakt doordat de inwonende dochter 18 jaar is geworden (volwassen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De informatie van de vraagsteller is ook wel heel algemeen. De uitkering voor een alleenstaande is weer anders dan de uitkering voor een alleenstaande ouder.
En als het kind 18 is geworden, kan die mogelijk zelf een aanvulling op haar inkomen aanvragen.
Per gemeente en situatie is dit allemaal verschillend.