Kom je in aanmerking voor overbrugging als je wisselt van studie?

Door omstandigheden moest ik stoppen met een universitaire studie (overmacht). In januari hoop ik met een nieuwe studie te beginnen, ook aan de universiteit. Ik heb wel een baantje waar ik van rond kan komen momenteel, maar nu hoorde ik dat ik eventueel in aanmerking zou komen voor overbrugging. Op internet lees ik wisselende verhalen, dat dit zowel alleen geldt voor de mbo-hbo overstap, maar ook dat dit weer word tegengesproken. Kan ik aanspraak maken op overbrugging studiefinanciering tot januari? Ik ga sowieso na dit weekend bellen met DUO, maar ben toch benieuwd of er misschien mensen zijn die ervaring hiermee hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Ga je een vervolgopleiding volgen na een studie in het hoger onderwijs? Dan is een overbrugging niet mogelijk. De overbrugging is alleen mogelijk bij een overstap van de ene naar de andere schoolsoort bijvoorbeeld van MBO naar HBO.

Een beroep doen op de hardheidsclausule bijvoorbeeld vanwege ziekte of chronische kwaal kan wel soelaas bieden bij de verlenging van de maximale periode dat er studiefinanciering wordt genoten. Maar jij verandert van studie. Persoonlijke omstandigheden zijn geen grond voor het verstrekken van een overbrugging.

Zie ook de toelichting bij vraag 7.2 op: http://www.duo.nl/Images/8048_tcm7-1168.pdf
fisbel