Mag ik geld opnemen van mijn opa na zijn overlijden?

Beste,

Ik heb een dringende vraag en hopelijk kan iemand mij helpen.

Mijn opa is de 22e overleden onverwachts overleden, hij wilde nog zijn geld aan mij geven (kleinzoon) maar omdat het zo onverwachts is gebeurd hebben we dit niet meteen gedaan. Nu heb ik het geld zelf de 22e na zijn overlijden van zijn rekening gehaald omdat dat zijn wens was hij wilde altijd dat het naar mij toe ging. Is dit strafbaar? krijg ik een boete? Ik kan hier nergens iets op vinden.

Ik zou een antwoord heel erg op prijs stellen!

Weet jij het antwoord?

/2500

Staat de wens om het aan jou na te laten op schrift? Is er een testament? Zo niet, dan heb je het geld onrechtmatig aan de erfenis onttrokken en benadeel je daarmee de overige erfgenamen die ook recht hebben op een deel van de erfenis. Zonder testament vind verdeling plaats obv het erfrecht. En ook al staat het op papier, dan nog lijkt het mij wel zo netjes om de overige erfgenamen te informeren over de geldopname. Uit de vraag lees ik niet dat dat gebeurd is.

De rekening staat waarschijnlijk alleen op de naam van jouw opa. Indien dit zo is, dient zijn overlijden te worden doorgegeven aan de bank. De rekening wordt dan geblokkeerd, zodat er geen verkeerde dingen mee gebeuren. Indien dit niet gebeurt en jij erna nog geld opneemt, ben je helaas strafbaar. Ik Deze regel bestaat in Nederland, zodat de erfenis netjes afgehandeld kan worden. De (waarschijnlijk) notaris moet eerst de balans opmaken van alle plussen en minnen. De begrafenis/crematie bijvoorbeeld kost ook geld (ook al is er een verzekering). Wat uiteindelijk overblijft (notaris krijgt ook zijn deel) wordt verdeeld over de erfgenamen (wel of geen testament). Je kunt je gewoon niet vooraf een deel toe-eigenen. Dat had alleen gekund als opa contant geld ergens had weggelegd voor jou en met de warme hand had gegeven.

Toegevoegd op 26 november 2018 14:52: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100