Mag ik geld opnemen van mijn opa na zijn overlijden?

Beste,

Ik heb een dringende vraag en hopelijk kan iemand mij helpen.

Mijn opa is de 22e overleden onverwachts overleden, hij wilde nog zijn geld aan mij geven (kleinzoon) maar omdat het zo onverwachts is gebeurd hebben we dit niet meteen gedaan. Nu heb ik het geld zelf de 22e na zijn overlijden van zijn rekening gehaald omdat dat zijn wens was hij wilde altijd dat het naar mij toe ging. Is dit strafbaar? krijg ik een boete? Ik kan hier nergens iets op vinden.

Ik zou een antwoord heel erg op prijs stellen!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Was je gemachtigd op zijn rekening?
LeonardN
5 jaar geleden
@ronron1212 Maakt dat veel uit dan? Op het moment dat opa overlijdt is het toch niet zo dat een gemachtigde daarna de rekening leeg mag trekken?
Rieneke1
5 jaar geleden
https://www.uitvaart.nl/infotheek/geldzaken-na-overlijden/bankrekeningen
LeonardN
5 jaar geleden
precies:
na overlijden ---vervallen machtigingen direct--- en is het de bedoeling dat eerst wordt uitgezocht van wie de banktegoeden zijn. Zodra het overlijden bij de bank wordt gemeld blokkeert men de bankrekening. Pas als duidelijk is wie de rechtmatige erfgenamen zijn van het tegoed zal de bank de rekening deblokkeren.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN zonder machtiging zou het direct diefstal worden.
LeonardN
5 jaar geleden
Het is dus altijd zonder machtiging als de bron/link klopt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@wtoxiicfox, als het niet gaat om een en/of rekening (dus in uw geval grootvader/kleinzoonrekening) en u ook geen machtiging had is het leeghalen van de rekening altijd een strafbaar feit.
Had u wel een machtiging dan was deze ongeldig na overlijden van uw grootvader en is het leeghalen van de rekening een slecht idee, een illegale handeling dus.
De executeur kan aangifte doen bij de politie van onttrekken van goederen aan de nalatenschap en een vordering tot terugbetaling starten via de rechtbank.
Zelfs als het een schenking vóór het overlijden was geweest en deze zou vallen onder de 180dagenregel blijft het bedrag een onderdeel van de erfenis.
Dus: als het niet om een en/of rekening gaat, (samen met u en uw grootvader) en u zelfs niet in het bezit was van een machtiging (die overigens op het tijdstip van leeghalen vervallen was) en denkt er met alleen een boete vanaf te komen bent u erg optimistisch. Ik zie de gevolgen voor uw onrechtmatige en overhaaste daad somber is.
LeonardN
5 jaar geleden
Ondertussen vraag ik mij af:
Is het slim om het bedrag weer terug te storten op de rekening?

Antwoorden (2)

Staat de wens om het aan jou na te laten op schrift? Is er een testament? Zo niet, dan heb je het geld onrechtmatig aan de erfenis onttrokken en benadeel je daarmee de overige erfgenamen die ook recht hebben op een deel van de erfenis. Zonder testament vind verdeling plaats obv het erfrecht.

En ook al staat het op papier, dan nog lijkt het mij wel zo netjes om de overige erfgenamen te informeren over de geldopname. Uit de vraag lees ik niet dat dat gebeurd is.
paulus811
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Op dezelfde dag de rekening leeggehaald. Wel even gewacht tot opa dood was, dat weer wel.
Als het geen en/of rekening is van deze opa/kleinzoon, maar het geld eraf is gehaald met de bankpas van opa dan raak ik acuut in shock.
https://www.bndestem.nl/overig/de-bankrekening-en-overlijden~a14725f2/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Al staat de wens op schrift, of in een testament, dan nóg mag je niet zomaar op eigen houtje handelen !
Verder ben ik het eens met, laten we het in het thema houden, de geest van het antwoord !
paulus811
5 jaar geleden
Dit is een ideaal recept voor een familieruzie. Ben het met de reacties hierboven 100% eens, het is beschamend om op de dag van overlijden een rekening leeg te plukken 'omdat opa dat zo wilde...' en inderdaad ook niet toegestaan als er een testament is. In dat geval zal de notaris het geld verdelen.
LeonardN
5 jaar geleden
Min, voor de onjuiste stelling, zoals Oze dat al mooi verwoord. Voor de vrager misschien niet van belang, voor iemand anders die dit ooit leest wellicht wel.
De rekening staat waarschijnlijk alleen op de naam van jouw opa.
Indien dit zo is, dient zijn overlijden te worden doorgegeven aan de bank.
De rekening wordt dan geblokkeerd, zodat er geen verkeerde dingen mee gebeuren.
Indien dit niet gebeurt en jij erna nog geld opneemt, ben je helaas strafbaar.
Ik
Deze regel bestaat in Nederland, zodat de erfenis netjes afgehandeld kan worden.
De (waarschijnlijk) notaris moet eerst de balans opmaken van alle plussen en minnen.
De begrafenis/crematie bijvoorbeeld kost ook geld (ook al is er een verzekering).
Wat uiteindelijk overblijft (notaris krijgt ook zijn deel) wordt verdeeld over de erfgenamen (wel of geen testament).
Je kunt je gewoon niet vooraf een deel toe-eigenen.
Dat had alleen gekund als opa contant geld ergens had weggelegd voor jou en met de warme hand had gegeven.
Toegevoegd op 26 november 2018 14:52: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@PJJMulder, Schenken met de warme hand moet vóór het overlijden gebeuren. Wordt de schenking gedaan precies binnen 180dagen dat de schenker overlijdt, is deze een deel van de erfenis en waarschijnlijk moet er ook erfbelasting over worden betaald.
Ik ken de familieverhoudingen niet. Gezien de snelheid waarmee het geld van de rekening is gehaald doet mij vermoeden dat @wtoxiicfox de woning niet zou mogen betreden na het overlijden van zijn grootvader om op zoek te gaan naar een enveloppe die ergens zou kunnen liggen met de opmerking: bestemd voor mijn kleinzoon.
Mijn reactie betreft alleen uw laatste regel van het antwoord, ik zie het niet als optie.