Kiezen tussen ww of gedeeltelijk werken?

Ik moet binnenkort 3 maanden stoppen met werken vanwege de flexwet (derde jaarcontract loopt af). In die drie maanden kan ik ww krijgen. Mijn verlies aan uren is op dat moment ongeveer 18 uur. Nu is me aangeboden voor een van de afdelingen waarvoor ik werk 8 uur per week te blijven werden als freelancer (het is nog niet helemaal zeker of dit kan). Klopt het dat ik in dat geval voor 10 uur ww krijg en als ik dit niet zou doen voor 18 uur? Zit er dan voor mij nog enig voordeel in het accepteren van dit werk?

Toegevoegd na 3 uur:
@Computoor, dank voor je antwoord. Wellicht moet ik nog eea verduidelijken. Ik heb een 0-urencontract bij een detacheringsbureau. Via hen werk ik voor één instelling op meerdere afdelingen, wanneer het nodig is. De ene week is dit 40 uur, dan maar 4 en soms twee weken helemaal niet. Het is dit 0-urencontract dat niet verlengd wordt omdat het detacheringsbureau geen vaste contracten geeft. Een van de afdelingen waarvoor ik werkzaamheden verricht heeft de freelance-constructie voorgesteld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je 'moet' helemaal niet 3 maanden weg. Dat heeft de werkgever bedacht omdat hij je zonder die drie maanden een vast dienstverband zou moeten aanbieden. Dat wil hij niet, om de een of andere reden.

Verlies je minstens 5 arbeidsuren/week, heb je over die verloren uren geen recht op loondoorbetaling en ben je beschikbaar voor arbeidsmarkt, dan voldoe je aan de 'hoofdvoorwaarden' om ww te kunnen krijgen. (Duur hangt af van het arbeidsverleden).

Ik vind het overigens slecht van je werkgever dat hij je het 'aanbod' durft te doen om maar te gaan freelancen, kennelijk heeft hij dus wél werk maar wil hij niet de 'ellende' van een arbeidsovereenkomst.

'Freelance' is geen juridisch begrip. Je hebt geen arbeidsovereenkomst met de opdrachtgever maar, op het moment dat je werk hebt, een overeenkomst van opdracht. Die opdrachtgever zou dan je voormalige werkgever zijn). Over de uren die je zou freelancen heb je geen recht op ww, want je bent voor die uren niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Stopt de werkgever op een gegeven moment met die uren, dan heb je pech.

Als de mogelijkheden er zijn, zou ik elders werk gaan zoeken.

Toegevoegd na 22 uur:
Naar aanleiding van de toevoeging aan je vraag verandert mijn antwoord niet wezenlijk. Overigens was ik er niet van op de hoogte dat het ook bij detacheerders voorkomt dat ze arbeidsovereenkomsten hebben op basis van 0-uren-contracten. Bij detachering denk ik altijd aan werknemers-met-leaseauto-in-het-'betere segment' van de arbeidsmarkt met een 40-urige werkweek (of meer). Weer wat geleerd.

Als je erover nadenkt om te gaan freelancen of er meer informatie over wilt, raad ik je aan contact op te nemen met de Kamer van Koophandel en je desgewenst in te laten schrijven bij hen zodat je (als je aan wat voorwaarden voldoet) ondernemer wordt voor de omzetbelasting. Je kunt dan nota's versturen met btw en de btw op toegestuurde nota's in mindering brengen. Je zult een (eenvoudige) administratie moeten gaan bijhouden en aangifte moeten gaan doen voor de omzetbelasting. Bedenk dat de wettelijke regels voor de arbeidsovereenkomst niet meer voor je gelden als je gaat freelancen (zoals wettelijk minimumloon, 8% vakantietoeslag, doorbetaling tijdens ziekte e.d.) Je zult een tarief moeten vaststellen voor de facturering. Je zult zelf afspraken moeten maken met de opdrachtgever - en die goed vastleggen ('wat' ga je doen tegen 'welk' honorarium. Als je gelijktijdig een WW-uitkering hebt, moet je de aan het freelancen gerelateerde uren opgeven aan het UWV.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens. +