de man van mijn moeder gaat dood, wat moet zij op financieel gebied regelen?

hallo, de man van mijn moeder gaat dood, zij zijn getrouwd (7jr), wat moet mijn moeder allemaal op financieel gebied regelen? ze zijn beiden met pensioen. nu zijn er ook andere kinderen in het spel van hem, en 1 kind geeft aan, dat ze dan maar moeten scheiden. ik vind dat een raar voorstel, omdat er mensen zijn die zelfs nog aan sterfbed trouwen. maar misschien zie ik iets over het hoofd. graag zou ik advies willen? is er een site waar ik al die info kan halen? ik hoor het graag. alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt er op dat hij wil dat ze scheiden zodat jou moeder nergens meer aanspraak op kan maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wil haar man? Dat lijkt mij wel noodzakelijk om te weten. Verder: zijn ze gewoon getrouwd of onder huwelijks voorwaarden? Ik ben benieuwd wat haar man er van vindt dat zijn kind zegt dat hij moet scheiden. Beetje vreemd om dat nu te zeggen, dat kind had dan beter 7 jaar geleden moeten adviseren om te gaan latten ofzo. Haar/zijn vader had ook 6 jaar geleden een dodelijk auto-ongeluk kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. deze zoon was voorheen finan.adv. dus hij heeft zijn zoon om advies gevraagd. ik was verder niet bij het gesprek, dus ik weet ook niet wat de toon van het advies waas. mijn moeder belde in paniek op, omdat zij nooit de financieen heeft geregeld. haar man wil ook niet scheiden. maar het gaat erom wat zou het voordeel kunnen zijn??? ik weet het niet. heeft te maken met restschuld koophuis, maar dat zou betekenen dat ze huis te koop moeten zetten, en krijg die nu maar verkocht. dus wat zou een goede reden kunnen zijn om te gaan scheiden. en waar doe je allemaal afstand van als je gaat scheiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit riekt. Laat je goed informeren en niet door zijn zoon.
Poet
10 jaar geleden
Er zullen financiële zaken geregeld moeten worden en daarbij is het ongelofelijk belangrijk dat je moeder maar ook de kinderen 100% vertrouwen hebben dat dit zuiver gebeurt.
Daarbij lijkt het erop dat je moeder onzeker is over de financiën en jij ook.
Kaart dit aan bij de man en laat dat een eerste punt zijn waar de aandacht naar uit gaat. Waarschijnlijk zul je iemand van buiten moeten betrekken die vooral een vriend/kennis is van hun beiden of een onafhankelijk adviseur (betaald door moeder+man). Tot nu toe zijn er al enkele fouten gemaakt maar die zijn bij te sturen:
- je moeder heeft zichzelf nog geen ondersteuning geregeld voor de financiële zaken die geregeld moeten gaan worden
- er is om financiële redenen een scheidingsvoorstel gedaan. Dat kan op zich maar dat moet dan komen vanuit je moeder + haar man en dus niet vanuit welke ander dan ook. Daarmee is vertrouwen in de waagschaal gezet.
- Dat voorstel bevatte geen klip en klare uiteenzetting van álle consequenties. Dat hoort een uitvoerig epistel te zijn. De conclusie moet bovendien zijn dat iedereen er beter van wordt want het financiële voordeel moet uiteraard eerlijk verdeeld worden. Er dient ook in te staan hoe je moeder verder kan leven in het huis zolang ze dat zelf wil en hoe alle erfgenamen tenminste datgene krijgen dat ze zonder scheiding ook zouden krijgen
- de man vraagt zijn zoon om advies. Hij dient echter te zorgen voor het volledig betrekken van je moeder en alle kinderen daarbij. Zo moet het vertrouwen komen.
Poet
10 jaar geleden
Correctie: de man heeft zijn zoon betrokken en dat is op zich geen fout. Dat zou het pas zijn als hij op basis daarvan zelf voorstel te scheiden zonder dat je moeder en jij in de gelegenheid zijn gesteld de consequenties daarvan volledig te doorgronden.
Poet
10 jaar geleden
Dit overigens ook ter bescherming van de zoon die fin adviseur is want hij moet ook de kans krijgen om te kunnen laten zien dat hij wel zuiver werkt en dat vergt ook iemand die alles goed begrijpt en die jij en je moeder volledig vetrouwen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.erfwijzer.nl/partner-wettelijke-verdeling.html
Poet
10 jaar geleden
Prima Maria16. Dat is de normale situatie, dus zonder scheiding.
Vraag is wel even of nu alleen de échte kinderen een vordering voor hun kindsdeel op moeder krijgen of ook noukster zelf. Wsl niet want het betreft niet haar vader. Dan zou het iets anders zijn:
Moeder houdt beschikking over huis en andere bezittingen. Als zij overlijdt wordt bezien hoe groot het vermogen dan is, waarbij de vorderingen worden afgetrokken. Het restant gaat dan alleen naar noukster.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat in mijn link om het stukje dat de erfenis naar de langstlevende gaat en niet naar de kinderen dus de zoon van de man zou niets op kunnen eisen zolang vader getrouwd blijft.

Antwoorden (2)

Er hoeft nu nog niets geregeld te worden op financieel gebied. Dat hoeft pas na het overlijden. Scheiden lijkt mij hier niet aan de orde, dan verspeeld zij haar rechten op het gene haar man haar nalaat. Er zijn wel een aantal zaken die van belang zijn te regelen na zijn overlijden, onder andere belastingen, verzekeringen, zorgen dat je moeder voldoende inkomen heeft (eventueel zijn pensioen over laten gaan naar haar), nog meer informatie vind je in de link. http://www.wijzeringeldzaken.nl/handige-hulpmiddelen/checklist-overlijden.aspx
Heel veel sterkte de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Zijn pensioen kan nooit op haar over gaan. Hoog uit dat deel dat apart is opgenomen voor na overlijden partner.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kan recht hebben op een deel van zijn pensioen, vraag dat zeker even na bij het pensioenfonds.
ronron1212
10 jaar geleden
Het na bestaande pensioen
er man zeer veel geregeld worden
wel moet er gekeken worden wat het vermogen is en wie de wettelijke erfgenamen zijn
de man zal zelf waarschijnlijk ook wensen hebben
ga naar een notaris voor advies en testament Een echtscheiding heeft opvdit punt geen zin