Een negatief werkkapitaal voor een bedrijf, gevolgen?

Ik heb het netto werkkapitaal voor een accountantsbureau uitgerekend. Vlottende activa is 300.000 en het kort vreemd vermogen is 350.000. Dat betekent dat een deel van het vaste activa gefinancierd is met het kort vreemd vermogen. Niet goed dus, maar wat zijn daar de gevolgen van of reacties van andere belanghebbenden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Dat is inderdaad niet goed. Vaste activa moeten met eigen vermogen of met langdurig vreemd vermogen gefinancierd worden, om te voorkomen dat een schuld eerder terugbetaald moet worden dan de levensduur van het actief voorbij is.

Er zullen problemen ontstaan om de direct opeisbare schulden op tijd te voldoen, de liquiditeit komt in gevaar. Het doen van nieuwe investeringen wordt erg moeilijk.

Misschien is een rekening-courantkrediet, af te sluiten bij een bank, een idee.

(Maar dat weet het accountanskantoor ook, ik neem daarom aan dat het een huiswerkopgave betreft.)
Computoon