Hoe kan ik het beste een boek promoten?

Ik heb een biografisch boek geschreven over een aandoening die ik heb. Deze zal in december verschijnen. De doelgroep is vrij gericht (jongeren met deze aandoening), hoe kan ik het beste dit boek promoten? En hoe kan ik het beste aandacht krijgen voor dit boek bijv. in kranten of in televisie programma's? Is dat klakkeloos een boek opsturen? Of werkt dat anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet geen antwoord op je vraag, maar heb wel even een kleine correctie voor je: als het over jezelf gaat, en als dat bekend mag zijn, kun je het beter een autobiografisch werk noemen, i.p.v. biografisch. (Om aan te geven dat de auteur over zichzelf heeft geschreven i.p.v. over een ander.)

Het beste antwoord

Jouw vraag lezende moest ik meteen denken aan het programma http://jezalhetmaar.bnn.nl/hebben. Wellicht ook een idee voor jou om aan mee te doen als dat lukt? Zou de manier zijn om je boek te promoten. Verder denk ik aan internetfora van jongeren met dezelfde aandoening, patiëntenverenigingen etc. (misschien staat ie hierbij: http://patientenvereniging.startpagina.nl/). Al ga ik er vanuit dat jij wel op de hoogte bent van het bestaan van de betreffende patiëntenvereniging als ie er is. Ik zou me kunnen voorstellen dat de redactie van zo'n blad het best leuk zou vinden om een artikel over jou in het blad te plaatsen. Met daarbij dus (waarschijnlijk gratis) promotie voor je boek. Op een internetforum is het denk ik raadzaam om eerst bij de moderator te informeren/vragen of het mag/kan. Zomaar een bericht plaatsen waarbij je je boek promoot wordt misschien niet direct gewaardeerd.
En vergeet ook de Social Media niet. Ik weet niet of er al een Jongerenpagina met jouw aandoening op Facebook is, maar als ie er niet is, kun je die maken. Is ie er wel, dan kun je daar uiteraard ook een berichtje plaatsen.
Je kan ook overwegen om je boek in E-book vorm te verkopen (maar dat doe je misschien al).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van de patiëntenvereniging ben ik op de hoogte en zij gaan ook al iets in het blad schrijven. Ik ben zelf beheerder van het forum ven de patiëntenvereniging, maar het is niet heel voorkomend: ongeveer 1 op de 660 mannen schijnt het te hebben. Is dus iets anders dan diabetes. BNN had ik inderdaad al op mijn lijstje staan en verder dacht ik al in de richting van gezondheidsprogramma's. Social media word al ingezet. Maar is geen toverwoord in mijn beleving: je moet er altijd nog iets voor doen. Daarnaast komt het boek onder 3 varianten uit: een normaal boek, een grootletterboek (één van de kenmerken is dat sommigen concentratiestoornis hebben en dan is een grootletterboek de uitkomst) en een E-book. Voor elke variant is dan ook een aparte ISBN nummer geregistreerd.

Andere antwoorden (1)

Het boek "Schrijf & Promoot een boek" van S. Groendijk bevat (gratis) handreikingen om een boek of e-boek te promoten en tot een bestseller te maken. Verder zou je kunnen overwegen om een 'no budget marketing campagne' op te zetten. Jos Burger schreef er een leuk boekje over.