Ik heb bij mijn pensioenering in 2025 een pensioen van 643,75 euro per jaar, kan ik dit afkopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat kun je als 'toekomstig pensioengerechtigde' niet zelf afkopen.

Alleen een pensioenuitvoerder kan tot afkoop besluiten bij kleine pensioenen maar daarvoor geldt een grens. Die is op dit moment euro 451,22 (2013)/jaar vanaf de pensioengerechtigde leeftijd. Dat is dus boven de afkoopgrens.

Uit de Pensioenwet:
"Artikel 66. Afkoop klein ouderdomspensioen bij beëindiging deelneming

1. De pensioenuitvoerder heeft het recht om op zijn vroegst twee jaar na beëindiging van de deelneming pensioenaanspraken van een gewezen deelnemer af te kopen, indien op basis van de tot het tijdstip van beëindiging opgebouwde aanspraak op ouderdomspensioen de uitkering van het ouderdomspensioen op jaarbasis op de reguliere ingangsdatum minder zal bedragen dan € 400 [Red: per 1 januari 2013: € 451,22] per jaar, tenzij:

a. dit recht op afkoop in de pensioen- en uitvoeringsovereenkomst is beperkt of uitgesloten; of

b. de gewezen deelnemer binnen twee jaar na beëindiging van de deelneming een procedure tot waardeoverdracht is gestart."

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord is dus:
Nee, het kan niet worden afgekocht door de pensioenuitvoerder, daarvoor is het jaarbedrag te hoog. (En door jezelf kon het sowieso niet.)
Computoon
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De toevoeging had beter achterwege kunen blijven c.q. klopt niet. Bij € 451,22 of minder aan opgebouwd pensioen mag een pensioenverzekeraar in het algemeen het pensioen afkopen en moet jij dat accepteren. Daarboven mogen ze het pensioen afkopen als het in overleg en onderlinge instemming gebeurt. Zie voor de exacte voorwaarden: http://financieel.infonu.nl/geld/36882-klein-pensioen-afkopen.html Pensioenverzekeraars kopen graag een pensioen af. Dat scheelt een hoop administratie en gedoe. Elk jaar weer. Waarschuwing: een afgekocht pensioen wordt tot het jaarinkomen gerekend. En kan dus consequenties hebben voor de toeslagen. Voor de huurtoeslag geldt een bijzondere situatie: men kan verzoeken dit inkomen als bijzonder inkomen te beschouwen waardoor de huurtoeslag niet minder wordt of zelfs in het jaar van afkoop nihil wordt. Overigens: waar praten we over. In het jaar 2025 zal de regelgeving vast weer anders eruit zien.
Computoon
10 jaar geleden
Ik zie niet in waarom mijn toevoeging niet zou kloppen, dit is in samenvatting hetgeen erboven te lezen valt. Pensioen kan alleen worden afgekocht op initiatief van de pensioenuitvoerder (enkele kleine uitzonderingen daargelaten, waarbij om instemming wordt gevraagd door de persoon die zonder afkoop het pensioen in de toekomst zou gaan genieten). Dat afkopen kan alleen onder een bepaald bedrag per jaar. Je schrijft: "Daarboven mogen ze het pensioen afkopen als het in overleg en onderlinge instemming gebeurt." Nee, pensioenen boven het genoemde bedrag kunnen niet worden afgekocht. Dat stellt je bron ook niet. Zie "Welke voorwaarden gelden voor afkoop klein pensioen"
fisbel
10 jaar geleden
De praktijk is toch echt anders dan wat u concludeert.
Een pensioen < 451,22 per jaar kan als de pensioenverzekeraar aan de voorwaarden voldoet verplicht worden afgekocht. De toestemming van de gepensioneerde is hier niet vereist. Een pensioen net boven € 451,22 per jaar kan op voorstel van de pensioenverzekeraar worden afgekocht. Hierbij is toestemming van de gepensioneerde noodzakelijk. (het hierboven door mij genoemde onderling overleg) Of hier een bovengrens is is mij niet bekend.
fisbel
10 jaar geleden
Nuancering reactie hierboven:
Een pensioenaanspraak boven > 451,22 per jaar mag bij wet in zijn algemeenheid niet worden afgekocht. Mensen die nu een pensioenaanspraak hebben die bóven de grens uitkomt, kunnen in de toekomst wellicht nog onder de grens komen. De grens is namelijk geïndexeerd en een pensioen is in deze tijd helemaal niet zeker van indexatie. Voor TS is het dus goed mogelijk dat in of voor 2025 zijn pensioenaanspraak afgekocht kan worden.