Is een woningtaxatie om een hypotheeklening te verkrijgen ook dezelfde als een taxatie voor (ver)koop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee. De taxatie voor koop of verkoop is bedoeld om een richtprijs te krijgen voor een redelijk aankoop- of verkoopbod.
Als het aanbod laag is en de vraag is groot, kan voor een huis (bij wijze van spreken) gevraagd worden 'wat de gek er voor geeft'.

De hypotheekverstrekker wil de executiewaarde weten.
"De executiewaarde is het bedrag dat iets nog waard is bij een gedwongen verkoop. Voor de berekening van de hypotheek van een bestaande woning gaat men doorgaans uit van 80 – 85% van de geschatte prijs die de woning op zou brengen bij normale verkoop. Bij nieuwbouw woningen gaat men meest uit van 90% van de geschatte prijs die de woning op zou brengen bij normale verkoop.

Bij de hypotheekaanvraag gaat men uit van de executiewaarde voor het bepalen van de maximale hypotheek. De maximale hypotheek is meestal 125% van de executiewaarde maar tegenwoordig is men vaak maar bereid om tot 100% procent van de executiewaarde te financieren. Doordat er de laatste jaren meer en meer gedwongen verkopen zijn kan de hypotheek niet volledig worden afgelost. Dit is het gevolg van een restschuld die overblijft voor de woningeigenaar die een huis gedwongen verkoopt."
Computoon