Als ondernemer zijnde heb je soms te maken met sterk wisselende inkomsten. Het kan zijn dat je het ene jaar heel veel verdient en het andere jaar weer veel minder. De belastingdruk die daarbij hoort is dus ook zeer wisselend. Het kan zijn dat als je deze inkomens middelt, dat je dan over al die jaren minder belasting hoeft af te dragen dan als je het per jaar doet. Hetzelfde inkomen wordt dan gelijkmatiger verdeeld over een aantal jaren.

Er zijn op internet een aantal modules te vinden die combinaties uitrekenen van je jaarinkomens. Zo kun je zien welke combinatie het slimste en dus voordeligste voor jou is. Bijvoorbeeld in de link hieronder.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De middelingsregeling is een regeling waarbij iemand die sterk-fluctuerende inkomens heeft zijn inkomen over 3 jaar mag middelen.

Simpel gezegd betekent dit in de praktijk dat je over 3 achtereenvolgende jaren alle inkomens bij elkaar mag optellen en in gelijke mate kan uitsmeren over die 3 jaren.

Om in aanmerking te komen voor de middelingsregeling zijn er wel wat voorwaarden waaraan voldaan moet worden:
Ten eerste moet over de 3 jaren waarover middeling wordt aangevraagd de aanslag inkomstenbelasting definitief zijn.
Ten tweede moet het voordeel dat wordt verkregen meer zijn dan de drempel van € 545,-
Ten derde kan de middelingsregeling alleen worden toegepast op inkomen dat belast is in Box I van de inkomstenbelasting.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je ieder kalenderjaar maar 1x mee mag nemen in een middeling. Dat betekent dus dat als je een middeling doet over (bijvoorbeeld) 2005, 2006 en 2007, je geen middeling meer kan doen over 2007, 2008 en 2009 (2007 is namelijk al gemiddeld met 2005 en 2006).

Als je sterk fluctuerend inkomen hebt is het raadzaam om een berekening te maken of je in aanmerking komt voor middeling. Een berekening kan (o.a.) gemaakt worden op onderstaande site.