je werkgever wil overuren uitbetalen maar liever niet via het salaris. Zijn er alternatieven (bijv. kadobonnen?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (5)

Hoe de werkgever ook uit betaald het is belast loon en er moet belasting over worden betaald. Laat hem gewoon je over uren uitbetalen via je loon.
ronron1212
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
minner motivatie van de min graag
Een uitbetaling in verlofdagen is ook een optie. Dit kost hem in geld niets extra's, als hij geen personeel inhuurt om jou te vervangen als je er niet bent.
Computoon
10 jaar geleden
Ja, dat kan, met wederzijds goedvinden, echter blijkt dan je vraag ...een fraude vraag !
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Je antwoord roept allemaal nieuwe vragen op: - Kan het nu wel of niet? - Waarom is dit een fraudevraag, of waarom vind jij dit een fraudevraag? - Welke wet of regel wordt er, volgens jou, overtreden, of welke wetten of regels worden overtreden? - Is de werknemer (ook) strafbaar, als hij hiermee akkoord gaat? - Dus kan het nu wel of niet? Enzovoort! Ik ben erg benieuwd naar een toelichting op je antwoord, en de vraagsteller vast ook!
Frimu2
10 jaar geleden
Je kan je uit laten betalen in de vorm van , ik noem maar een i.pad of wellicht de rekening van de garage. (Mits er dan wel een kenteken van een bedrijfswagen op de factuur komt. Deze kosten zijn voor de werkgever , indien de hoeveelheid aannemelijk is voor de belasting aftrekbaar. Echter mag dit wettelijk niet, omdat een werkgever in dat geval juist btw retour krijgt ,ipv dat hij loonbelasing afdraagt.
Sec als antwoord op je vraag: ja dat kan. Hij kan zich ook de moeite besparen ergens die bonnen te gaan kopen en je gewoon het geld geven.
10 jaar geleden
Frimu2
10 jaar geleden
Overuren worden extra belast dus cadeau bonnen is goedkoper dan netto loon + de kosten van loon heffingen.
Hoe overuren uitbetaald moeten worden staat meestal in de (bindende) cao voorwaarden waaronder de werkgever en werknemer vallen.
Er zijn verschillende regelingen mogelijk.
Zo kunnen de over gewerkte uren in de vorm van tijd voor tijd vergoed worden, een soort opsparen voor extra vrije dagen dus of een middel om een dag in de week minder te werken.

Echter geldt er vaak een toeslag voor overwerk. Voor uren gewerkt boven de dagelijkse 8 uren geldt dan een toeslag van 30%. Werken op zaterdag naast de 40 wekelijkse uren moet worden beloond met een extra 50% toeslag en werken op zon- of feestdagen met 100%. De werkgever moet deze toeslagen ook in tijd dan respecteren. Er zijn echter branches waar werken op zaterdagen gerekend wordt tot de normale wekelijkse arbeidsduur en waarvoor dan geen toeslag geldt. De vrije (zater)dag wordt dan op een andere dag in de week genoten.

Als de werknemer er mee instemt dat de werkgever alle overuren in tijd voor tijd vergoedt met inbegrip van de toeslag, dan mag dat. Dus 1,30 uur vrije tijd voor ieder uur dat boven de dagelijkse 8 uur wordt gewerkt, 1,5 uur per uur voor de zaterdagen en 2 uren per gewerkt uur op zon- of feestdagen.

De werknemer moet dan in redelijkheid en overleg wel kunnen beschikken over de doorbetaalde vrije tijd op zijn/haar verzoek. Kan dat niet dan zal de werkgever alsnog de gewerkte overuren via het salaris moeten uitbetalen.