erfenis na hoe lang opeisbaar?

Mijn moeder heeft al heel lang geen contact met haar vader. Nu heeft ze toevallig, via een oude buurvrouw die ze tegenkwam, te horen gekregen dat hij in 1999 al overleden is. Daarvan is zij nooit op de hoogte gesteld. Haar vader (mijn opa dus) is hertrouwd en mijn moeder had geen broers en/of zussen.
Kan zij nu überhaupt nog aanspraak maken op een legitiem kindsdeel? Of is het zo dat het inmiddels al lang verjaart is? En haar stiefmoeder en haar stiefbroers nu alles verdoezelt hebben? Haar vader heeft altijd diverse winkels gehad en had onder andere een koophuis.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Helaas is het recht op het legitieme deel van de erfenis voor je moeder verjaard na 5 jaar, ook als je moeder niet wist van het overlijden.
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Die verjaringstermijn van 5 jaar is pas in 2003 in de wet gekomen. Ik ben niet op de hoogte van het overgangsrecht, maar het lijkt me zeker de moeite waard om het verder uit te zoeken.
Als je vader een langstlevendentestament had is zijn weduwe bevoegd de nalatenschap te beheren tot zij overlijdt. Wellicht is het mogelijk dan alsnog je erfdeel te claimen.
Bel de notaristelefoon, zou ik zeggen. Daar krijg je direct antwoord op je vraag. Zie hiervoor http://www.notaris.nl/notaristelefoon
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank voor de aanvulling teusvh!
En als vader nog leeft kan er ook een langstlevende contract zijn en geen opeisbaar kindsdeel nog zijn