Beste gast161478,

Het is mogelijk om prepensioen aan te vragen als je een WIA-uitkering hebt.
Voor de hoogte van je WIA-uitkering kan dit wel gevolgen hebben.

Er zijn hierbij 3 verschillende situaties mogelijk:
1. Je stopt met betaald werk omdat je prepensioen kunt krijgen. Je WIA uitkering blijft dan gelijk. De hoogte van de WIA-uitkering wordt berekend met het inkomen dat je verdiende voordat je stopte met werken.
2. Is er geen verband tussen het werk dat je naast de WIA-uitkering deed en het werk waarvoor je prepension krijgt? Dan krijg je mogelijk een hogere WIA-uitkering. Je prepensioen wordt dan niet afgetrokken van je WIA-uitkering.
3. Had je naast de WIA geen betaald werk? Dan heeft het prepensioen geen invloed op je WIA-uitkering. Krijg je een toeslag op de uitkering, dan kan de hoogte van de toeslag wel veranderen.

Actuele informatie over prepensioen en gevolgen voor de WIA-uitkering vind je hier: http://bit.ly/19Yxtmd.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er is geen touw aan vast te knopen

Andere antwoorden (1)

Ja, in de meeste gevallen is dat geen probleem. Een WIA uitkering valt onder een WGA uitkering. Over uw WGA-uitkering bouwt u geen pensioen op. Heeft u een pensioenverzekering via uw (ex-)werkgever? Dan verandert er met uw uitkering waarschijnlijk wel iets in uw pensioenopbouw. U kunt uw (ex-)werkgever of uw pensioenverzekeraar vragen hoe dit is geregeld.
Ontvangt u VUT of (pre)pensioen? En komt dat voort uit werk naast uw uitkering? Dan berekenen wij de uitkering met het inkomen dat u kreeg vóór het prepensioen.
Komt uw VUT of (pre)pensioen niét voort uit werk naast uw uitkering? Dan heeft dat geen invloed op uw WIA-uitkering.