Is cola schadelijk voor munten?

als je munten vies zijn en je doet ze in de cola is dat dan schadelijk?.
En wat gebeurd er dan als het schadelijk is?.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Als je ze te lang erin doet wel. Dat gaat roesten. Maar het kan wel erin, niet langer dan 2 dagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cola is schadelijk voor munten, maar niet (veel) schadelijker dan normaal kraanwater. De meeste schade onstaat overigens niet in de cola zelf, maar op het moment dat je ze er uithaalt: de in cola aanwezige zuren versnellen het roestproces. Hoe lang je de munten in de cola zelf laat maakt daarbij dus niet zoveel uit

Dat cola goed zou werken voor het ontroesten of ontvetten berust op een heel hardnekkige fabel. (Zie voor uitgebreide uitleg van deze hoax de brontekst )

Het enige dat cola doet, door de zuurtegraad (PH +/- 2,7) is dat het ontvet, waardoor doffe vette munten weer wat gaan glimmen. Maar het effect van cola is een stuk minder dan een bakje met afwasmiddel.