Welke schulden kan je als huiskoper meekrijgen?

Erfpacht en VvE ben ik van op de hoogte, maar ben ik als koper van een huis ook aansprakelijk voor bijv. niet-betaalde: waterrekeningen/gasrekeningen/waterschapsbelastingen/etc.?

Zo ja, heeft er iemand tips hoe ik deze kan achterhalen?

Ter info: Ik heb uitgevonden dat er een erfpacht schuld rust op mijn toekomstig droomhuisje, om deze reden wil ik graag ALLES uitzoeken.

Alvast mijn grote dank voor het meedenken.

Moenir

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De schulden voor water gas en licht wordt gesplitst bij overdracht. Dat staat allemaal beschreven. Soms valt erfpacht af te kopen. Dat is geen schuld, maar een jaarlijks bedrag wat je aan de gemeente moet betalen (of aan degene van wie de grond is waarop het onroerend goed staat).
Je kunt het best een eigen makelaar in de arm nemen bij ingewikkelde aankopen, dan val je geen buil. Vergeet ook niet een onderzoek te laten verrichten naar de staat waarin het pand verkeert. Er kan veel mis zijn met dingen die je over het hoofd ziet als leek. Electrisch, vloeren, rioolaansluiting, en ondergronds kan ook veel mis zijn.