Ik ontvang ww,heb een baan gevonden 15 uurper maand,wordt gekort op mijn uitkering,heb ik wel voor deze baan recht op arbeids korting etc?

Ik vraag dit omdat ik zoveel moet inleveren op mijn ww dat ik eigelijk betaal om te werken en als ik nog iets kan aftrekken van de belasting
Een pleister op de wonden is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Allereerst: de gedachte dat je betaalt om te werken, klopt niet. Met de huidige wetgeving rond de WW wordt het systeem van inkomensverrekening gehanteerd. Het inkomen gaat in mindering op de uitkering maar per saldo mag je 15 procent houden. Werken naast de WW loont nu dus altijd. Dat was vroeger wel eens anders, toen gewerkte uren werden gekort op de WW in plaats van inkomen. Als je toen een hoge WW had en daarnaast enkele uren ging werken in een baan met een aanzienlijk lager salaris kon je minder over houden dan toen je alleen WW had.

Dan het recht op arbeidskorting. Dat is een van de loonheffingskortongen. Als je bij je werkgever de loonheffingskorting op "ja" hebt laten zetten, wordt daar vanzelf rekening mee gehouden. Dat kun je echter niet doen als voor de WW de loonheffingskorting al op "ja" staat. Geen nood: als je volgend jaar aangifte doet voor de inkomstenbelasting wordt alles (inkomen uit arbeid en inkomen uot uitkering) opnieuw doorgerekend en wordt met alle kortingen rekening gehouden waar je recht op hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Waar ik 15% schreef, moet het 30% zijn.
Computoon