Na drie contracten voor bepaalde tijd, heb je recht op een vast contract.

Toegevoegd na 2 minuten:
De contracten moeten wel direct verlengd zijn, of er mogen maximaal 3 maanden tussen de contracten zitten. Lees de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet je recht om een vast contract te krijgen. Dit is pas je recht indien de werkgever je wilt aanhouden na het geven van drie arbeidsovereenkomst voor bepaalde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was net bezig met de aanvulling toen jij je reactie plaatste, in de link staat duidelijke informatie hierover. Maar wel bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien toch nog even verduidelijken in een aanvulling, Crea? Zoals ik je nu lees lijkt het alsof je zegt dat je na drie contracten die direct zijn verlengd, recht hebt op een vast contract. Dat is natuurlijk niet zo: je werkgever kan er ook voor kiezen je geen enkel contract meer aan te bieden en je dus te laten gaan als je derde tijdelijke contract afloopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is wel het geval.
Je kunt een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd twee keer voortzetten (mits je daarmee niet de 36 maanden overschrijdt), zonder dat de overeenkomst moet zijn aangegaan voor onbepaalde tijd. Dat komt neer op drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd. Een vierde of latere arbeidsovereenkomst in de reeks is daarmee automatisch een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Let wel! Je hebt nooit recht op een vast arbeidscontract. Na de derde arbeidsovereenkomst die voor bepaalde tijd was kan de werkgever beslissen niet over te gaan tot een vast contract.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zodra je langer werkt dan 36 maanden of eventueel eerder zodra het 3e op elkaar volgende contract voor bepaalde tijd is verstreken terwijl je nog doorwerkt. In beide gevallen is dan van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd ontstaan.

(let op: in sommige CAO's, o.a. kleinmetaal, gelden afwijkende afspraken voor bepaalde leeftijdcategoriën: dan mag er een tijdelijk contract vaker worden verlengd voor bepaalde leeftijd catergoriën. De 36-maanden grens is meestal wel van toepassing )

Toegevoegd na 4 minuten:
Edit: in bovenstaande situaties heb je dus automatisch een vast contract omdat er word doorgewerkt.
De werkgever is niet verplicht om je na 3 contracten of 36 maanden een vaste baan aan te bieden, maar als er wordt doorgewerkt zonder enige voorafgaande melding van werkgever, is er van rechtswege een vast contract ontstaan.
Het is ook niet de plicht van de werknemer om voor einddatum bij werkgever navraag te doen over de eventuele intentie van werkgever; dat dient de werkgever zelf te doen.