Maakt de overheid winst op accijns op rookwaar na aftrek van de extra ziektekosten veroorzaakt door tabaksgebruik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De overheid maakt geen winst, je kunt wel zeggen dat de samenleving er op vooruit gaat want dat doet het:

Een Roker kost 7.000 euro aan (extra) zorgkosten, maar levert 50.000 euro op doordat hij eerder komt te overlijden. Ziekteverzuim door rokers kost 5.000 euro, accijns en BTW levert de schatkist weer 65.000 euro op. De AOW, min de gederfde belasting zorgt voor 70.000 euro in de schatkist. Als laatste leveren de besparingen op pensioenkosten bij rokers (ze leven minder lang) 90.000 euro op. In het totaal zitten we dan op 275.000 euro winst!

Deze kosten zijn gebaseerd op een roker die op zijn 15e begint, en tot zijn 68 per dag een pakje sigaretten rookt. Bron: HP de Tijd en 'Kosten van ziekten in Nederland', RIVM

Een roker levert dus behoorlijk veel op. Goed, bij deze berekening kunnen een opmerkingen gemaakt worden. Zo is een euro nu meer waard dan over vijftig jaar, en rookt de roker waarmee gerekend is meer dan de gemiddelde roker. Maar ook al kan deze berekening wat minder optimistisch gemaakt worden, dan nog is het heel duidelijk dat niet rokers behoorlijk profiteren van rokers.
Dit was een optel/aftreksom van de kosten, de belastingen en de ziektekosten waarbij ook rekening werd gehouden met de werkgevers en de aow/pensioen. Lees alles in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vergeet de afvalberg niet. En de CO2 voetafdruk van tabaksproductie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Xibel, heb je de link helemaal gelezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten we maar niet over de kosten en opbrengsten van brandstof beginnen.. zucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bierkaai, zo lus ik er nog wel 10. Dit foefje dat een roker meer kost aan de afvalberg gaat niet op. Dan kan je net zo goed zeggen dat het werkverschaffing op levert.. En ik vind die berekeningen ook kant nog wal slaan omdat je longkanker *kan* krijgen, net zoals iedereen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woods, een roker heeft niet alleen kans op longkanker hoor, ook de kans op hart en vaatziekten is hoger en allerlei andere soorten kanker ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woods, dat was ook precies mijn bedoeling. Aan beide kanten kun je eindeloos doorredeneren. Laat mensen lekker roken zolang ze zorgen dat anderen daar geen last van hebben. Er zijn zoveel gedragingen van mensen die hoge kosten voor de maatschappij opleveren (vet vreten, niet sporten), op een gegeven moment moet je gewoon zeggen dat mensen weer eens zelf de verantwoordelijkheid krijgen.

Andere antwoorden (3)

Uiteindelijk zijn rokende mensen zeer lucratief voor de samenleving. Doorgaans gaan ze eerder en sneller dood. Dus minder ziektekosten en veel minder pensioen en dergelijke, terwijl ze niet eerder stoppen met werken.

Iemand die heel gezond leeft en pas op z'n 100e dood gaat is veel duurder. Denk aan alle ziektekosten die zo'n persoon heeft, en eventuele hulp in het huishouden en dergelijke.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus de accijns zijn pure winst. (Afgezien van extra voorzieningen voor rokers, iets meer schoonmaakkosten en beleidvoering rondom roken. Maar dat zijn relatief kleine bedragen)

Toegevoegd na 3 uur:
"Ten eerste is er het principiële punt. De uitgaven aan de gezondheidszorg voor rokers zijn hoger dan de uitgaven voor niet-rokers in een eerdere fase van hun leven. Aangezien rokers echter eerder sterven, komen ze minder vaak en minder lang in verpleeghuizen terecht, maken ze minder lang gebruik van een pensioen en hebben ze meer geld in het laatje gebracht door alle btw en andere belastingen op tabak."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overheid maakt geen winst, de overheid heft belastingen en regelt voorzieningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Peanuts in vergelijking met de subsidie die we jaarlijks betalen om ervoor te zorgen dat landbouw in Nederland rendabel is.
Dan zou eerst berekend moeten worden hoeveel extra ziektekosten er gemaakt zijn door roken.Hiervan kan slechts een schatting worden gemaakt,omdat niet altijd vaststaat dat roken 'de' oorzaak is van ziektes.
Wel weten we dat ziektekosten en behandelingen tegen kanker,hart en vaat ziekten torenhoog zijn.Winst blijft er dan niet over (wanneer de overheid die accijns ook echt investeert in de gezondheidszorg )de behandelingskosten zijn enorm.