Wat is het verschil tussen de loonheffingskorting en de studenten- en scholierenregeling?

Ik moet mijn gegevens invullen voor een uitzendbureau en ze stellen de vraag of ik loonheffingskorting wil toepassen, ja of nee, en of ik de studenten- en scholierenregeling wil toepassen, ja of nee.
Ik vraag me af wat het verschil is en wat voor mij het voordeligst zou zijn.
Ik volg een voltijds opleiding en wil ongeveer 2 dagen per week werken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.9K

Het beste antwoord

Het zijn twee verschillende vragen en je en je mag maar bij een 'ja' antwoorden.

Loonheffingskorting wil zeggen, dat over een bepaald deel van je inkomen geen loonheffing wordt ingehouden (= loonbelasting en premies volksverzekeringen). In feite is 'loonheffingskorting' een verzamelnaam voor een aantal van dit soort kortingen, waarvan de meest voorkomende de algemene heffingskorting en de arbeidskorting zijn. Als de loonheffingskorting op 'nee' staat, wordt loonheffing ingehouden vanaf de allereerste euro. Anders niet.

De studenten- en scholierenregeling is een bijzondere variant. Normaal gesproken gelden de kortingsbedragen per jaar. De salarisprogramma's rekenen die naar de maanden toe. Maar als iemand maar een paar maanden werkt, dan heeft hij minder korting gekregen dan waar hij wellicht recht op heeft.

Voor de voorzichtigheid zou ik kiezen voor de loonheffingskorting. Als je dan straks de Aangifte Inkomstenbelsting invult, krijg je alsnog een eventueel bedrag aan korting verrekend. Heb je echter te veel korting genoten door de studenten- en scholierenregeling te lang te laten toepassen, dan bestaat de kans dat je terug moet betalen.

"Loonheffing en loonheffingskorting

Als je gaat werken, krijg je van je werkgever het formulier Model opgaaf gegevens voor loonheffingen. Met dit formulier geef je je persoonlijke gegevens door en bepaalt je werkgever hoeveel belasting hij inhoudt op je loon. (...)
Je hebt ook recht op korting op die belasting: de loonheffingskorting. In het formulier geef je aan of je werkgever die korting moet toepassen. Je krijgt dan meer loon uitbetaald.

Studenten- en scholierenregeling

Volg je een opleiding? Vraag je werkgever dan de studenten- en scholierenregeling toe te passen. Hij houdt dan geen of minder loonheffing in op je loon. Je krijgt dan meer loon uitbetaald. Gebruik hiervoor het formulier Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen (studenten- en scholierenregeling). (...)

Voorwaarden

Voor de loonheffingskorting en de studenten- en scholierenregeling gelden deze voorwaarden:
■Je kunt de loonheffingskorting en de studenten- en scholierenregeling maar bij 1 werkgever gebruiken.
■Je kunt de loonheffingskorting en de studenten- en scholierenregeling niet tegelijkertijd gebruiken.
■Gebruik de studenten- en scholierenregeling niet langer dan 3 maanden per jaar.
■Heb je een uitkering en werk je daarnaast? Ook dan kun je de loonheffingskorting beter maar 1 keer toepassen."
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk.
Hartelijk dank!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet helemaal juist of in 2019 niet meer. Je kunt aks student heffingskorting en studentenkortingen aanvragen. Dat zijn verschillende zaken. Maar als je teveel korting krijgt, dan moet je idd bij een aanslag het teveel weer terugbetalen. Je kunt ook zoals je aangeeft aangifte doen en dan nog het teveel terugvragen.