Waarom is een koperbaar veel duurder dan koper?

Een kilo koper is ongeveer 7 euro. Maar wanneer je een baar van 1 kg koper koopt, moet je 25 euro betalen. Waarom is een koperbaar veel duurder dan de prijs van 1 kg koper zelf? Is een baar dan ook veel meer waard?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft volgens mij met de puurheid van het koper te maken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nice: goed koper, maar wel duurder.

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met logistiek, handel en belasting. als je als particulier iets fysiek koopt moet je btw betalen over inkoop+Kosten+ marge.. Die € 7,00 is als grondstof op de termijnmarkt. Als je het koopt bij een handelaar wil deze iets verdienen aan de transactie, de baar is gesmolten en gegoten, en ook de smelter wil daar zijn loon voor. De baar wordt getransporteerd van de smelter naar de handelaar, en dat kost geld. Pakje tot een kilo kost al €8 - €10,. Dus €7,00 grondstof, €3,00 smelten, 3,00 marge, € 8,00 transport. + 21%btw . = € 25,41. Niet zo interessant dus om fysiek in te beleggen. Als je het verkoopt krijg je vervolgens weer € 7,00 minus de marge voor de handel, € 5,50.