Deelt de zoon van mijn man uit zijn eerste huwelijk in onze erfenis of kunnen we hem onterven??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

er is een soort van "onterven " alleen weet ik niet precies hoe ze dat noemen
maar het bestaat wel want ik heb het ook zo geregeld
je kunt het zo regel dat hij alleen aanspraak kan maken op persoonlijke spullen van zijn vader en verder niets

Toegevoegd na 1 minuut:
http://financieel.infonu.nl/diversen/76058-kinderen-onterven-hoe-onterf-ik-mijn-kinderen.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Nederlands familierecht staat niet toe dat je kinderen geheel onterft. Er bestaat echter geen "onze" erfenis. Hij deelt slechts in de erfenis van zijn vader, dus -bij gemeenschap van goederen- hooguit in de helft van het gezamenlijk vermogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Lees het zelf ook even een legitiem deel erven ze altijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, je eigen link bevestigt mijn antwoord...
Je kan volgens mij ook in je testament die zoon niet noemen en de erfenis verdelen over andere mensen en in je testament zetten dat je die zoon niks na laat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zit als volgt: kinderen erven van hun ouders. Dus zal de zoon van je man uit een eerdere relatie van hem erven (mits erkend of geboren uit een huwelijk) .
Er van uitgaande dat jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en dat jullie uit het huidige huwelijk geen kinderen hebben gaat het als volgt: eerst wordt het gemeenschappelijk vermogen ( huis, geld, alles) in twee delen geknipt. Elke huwelijkspartner heeft recht op zijn eigen helft. Dat is dus geen erfenis maar gewoon je eigen vermogen. De helft van je man is de nalatenschap. De zoon van je man en jij erven daarvan elk de helft.
Heeft je man meer kinderen, dus uit dat vorige huwelijk, of andere erkende kinderen of kinderen uit jullie eigen huwelijk, die tellen ook gewoon mee. Dan is het neuzen tellen: huidige vrouw plus de kinderen, elk even veel.
Wil je man dat de zoon niet erft, dan kan hij een testament maken (notaris) en de zoon onterven. Maar dan heeft de zoon nog steeds recht op de legitieme portie. Hij moet daar dan wel tzt aanspraak op maken.
Als ik het in geld uitreken: stel de nalatenschap van je man is 100 euro. Jij erft er dus 50 en de zoon ook. Als er een testament is erft de zoon zijn legitieme portie en dat is de helft van wat hij anders had gekregen, dus 25 euro. Jij erft dus de rest, de 75. Je eigen aandeel in de huwelijksgemeenschap erft je niet, dat is je eigendom.
Een testament kan alleen via de notaris worden gemaakt; die kijkt ook naar de fiscale aspecten, en heel belangrijke kwestie maar hier niet de vraag.