Niet zomaar maar het mag wel onder bepaalde omstandigheden en zeker als de werkgever er een dringende reden voor heeft maar weer niet in bepaalde omstandigheden van jouw kant:

Het vraagstuk waarbij de werkgever verandering wil brengen in arbeidstijden die hij zelf eerder heeft vastgesteld, is gecompliceerd. Dit komt doordat het belang van de werkgever en het belang van een medewerker met elkaar afgewogen moeten worden. Ook het tijdstip waarop die verandering wordt voorgesteld speelt een rol. Uitgangspunt is dat de werkgever in beginsel aan de door hem zelf vastgestelde arbeidstijden is gebonden, zeker wanneer een medewerker er duidelijk belang bij heeft om op bepaalde tijden niet te werken.

Heeft de werkgever redenen om de eerder vastgestelde werktijden te veranderen, dan zal hij om instemming van die medewerker moeten vragen. Krijgt hij deze instemming niet, dan dient de werkgever naar andere oplossingen te zoeken. Zijn er geen andere oplossingen, dan speelt de vraag of de redenen voor wijziging dusdanig zijn dat het belang van de medewerker moet wijken?

Veranderingen zijn sneller mogelijk naarmate de schending van het belang van de medewerker minder groot is. Maakt het voor een medewerker weinig uit op welke arbeidstijden hij in een bepaalde week werkt, dan zal hij aan die wijziging moeten meewerken. Het belang van de werkgever gaat dan voor.
Heeft een medewerker wel een groot belang bij bepaalde arbeidstijden, dan kan de werkgever deze tijden alleen wijzigen als daarvoor voldoende gewichtige redenen zijn. Dergelijke redenen doen zich bijvoorbeeld voor wanneer afwezigheid van een medewerker te bezwaarlijk is. Die situatie kan ontstaan wanneer anderen afwezig zijn door bijvoorbeeld ziekte of wanneer zich onverwachte pieken voordoen bij het werk. Onvoldoende is het argument dat de personeelsbezetting bij afwezigheid van een medewerker niet optimaal is, aangezien dit bezwaarlijk kan zijn, maar niet snel te bezwaarlijk is. Het kan redelijk zijn dat de werkgever de financiële schade van een medewerker draagt, wanneer de medewerker kosten heeft gemaakt voor de aanwending van zijn vrije tijd, waarvan hij door de verandering geen gebruik kan maken. De medewerker dient zich wel in te spannen om de schade te beperken, waarvan hij vindt dat de werkgever deze moet dragen.

meer in de bron:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lijkt mij afhankelijk van de afspraken die er gemaakt zijn.
Je zegt al jaren een vaste vrije dag te hebben, dan moet daar ook iets van op papier staan, daar kun je dan op terug vallen als bewijs.

Nee, de werkgever mag die niet zo maar zonder overleg intrekken, maar probeer een gesprek aan te gaan en uit te vinden wat de reden is hiervan, misschien is het maar voor een korte periode dat de werkgever een kracht mist en daarom zo probeert jou in te plannen om dat probleem tijdelijk op te lossen.

Maak niet meteen ruzie, probeer op een redelijke manier te praten hierover, daar heb je veel meer aan.

Succes!