Waarover moet BTW geheven worden?

Een collega-ondernemer heeft bij het uitchecken uit het hotel in Spanje mijn rekening voor me betaald (we waren daar samen op klus). Die moet ik aan hem terugbetalen. Nu stuurt hij me een factuur met die hotelrekening plus 10% handling fee + over het gehele bedrag BTW. Die handling fee kan ik me indenken, maar klopt het dat hij BTW moet afdragen over dat geheel? Op de originele nota zat al Spaanse BTW (10%).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het geeft vaak bij onderlinge verrekening een hoop gezeur . Betaal gewoon je eigen rekening . Het kost je vriendschap en relaties . Een verhaal . Ondernemer ( zeg groenteboer ) zegt ik ga zo naar de Makro en koop die TV voor die prijs ex de BTW . Zwagertje :) zegt neem er voor mij ook een mee alsjeblieft . Ondernemer komt thuis met 2 TV's en zegt hè zwager dit is je tv even afrekenen zwager zegt die BTW krijg jij toch terug ! Oo de poppen aan het dansen ruzie en ruzie . Ja de groenteboer zou mogelijk 1 tv in de zaak oneigenlijk kunnen weg schrijven met risico van terechte naheffing . Maar de tv is prive en dat kan je helemaal niet weg schrijven je moet gewoon aan de groothandel de tv inclusief afrekenen en leuk zwagertje ook dus . Nee dus dan maar ruzie en tv nog terug gebracht . ? Of voor de dure vrede de BTW maar ? De moraal betaal nooit iets tijdelijk voor een ander je krijgt er alleen gedonder van . Vraag aan je zwager een kopie van de rekening en betaal hem de rekening en boek de rekening in je eigen administratie Of vraag hem een aparte rekening . Maar een hand gecorrigeerde rekening moet kunnen met een duidelijk verhaal .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank!

Het beste antwoord

In dit geval heb jij niets met de Spaanse BTW te maken. Je collega ondernemer stuurt je een factuur voor bedrag X en moet daar in principe gewoon Nederlandse BTW over in rekening brengen.

Mogelijk kan je collega de in Spanje betaalde BTW wel terugvragen. Het is dan ook niet redelijk die mee te tellen in het bedrag dat hij bij jou in rekening brengt. Het kan zijn dat hij dit teveel moeite vindt en de Spaanse BTW gewoon als kosten boekt en aan jou als kosten doorberekent.