Welke uitgavens en inkomsten heb je in totaal als je uitwonend bent (zie beschrijving) ?

Als je studeert en je doet een bbl opleiding dus 1-2dag(en) school en 3-4 dagen werkt
Ga uit van alles dus verzekering, huur, toeslagen, baan enzovt.
En krijg je ook geld van duo omdat je uitwonend bent maar toch studeert(bbl)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij een BBL opleiding krijg je geen studiefinanciering omdat je al inkomsten krijgt van je leerwerkbedrijf.

Inkomsten:
Je loon
Toeslagen zorg/huur

Uitgaven
Huur
Water/gas/licht
Televisie/internet
Mobiel
Zorgverzekering
Inboedelverzekering
Gemeentelijke belastingen
Waterschap
Boodschappen

En daarbij komt dan eenmalige kosten voor inboedel.
En houd rekening met je eigen risico van de zorgverzekering

Ik ben aan vaste lasten ong 900 kwijt per maand maar het zou ook goedkoper of duurder kunnen.
En het ligt eraan of je op kamers gaat. Of op jezelf in een huurhuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, ik was het woordje geen vergeten te typen in mijn antwoord. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je ;)

Andere antwoorden (1)

Met een BBL opleiding heb je recht op studiefinanciering en een OV kaart. Verder kun je inkomsten halen uit een bijbaantje en misschien krijg je stagevergoeding. Maar er zijn ook studenten die een bijdrage van hun ouders ontvangen.
Naast de huur mogen ook andere (service)kosten in rekening worden gebracht. Denk aan de kosten voor gas, water en elektriciteit, meubilering, stoffering, de kosten voor gemeentelijke heffingen (bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing) en dergelijke. Als je zelfstandig woont, met eigen voordeur, keuken en badkamer, heb je waarschijnlijk recht op huurtoeslag.
Maar er mag ook sleutelgeld worden gevraagd, wat je terugkrijgt als je de woonruimte in goede staat achterlaat, wat eenmalig betaald moet worden.
Verder betaal je belasting, wat ingehouden wordt van je inkomen, maar kun je tevens belasting terug ontvangen.
Je zal moeten eten en drinken en kleding aanschaffen, maar ook spullen voor school.
Je telefoon moet betaald worden, je ziektekostenverzekering, maar ook een WA verzekering en inboedelverzekering zijn onkosten. Rij je een auto dan komen ook daar onkosten bij, brandstof, wegenbelasting en verzekering.
Misschien wil je internet en televisie op je kamer, ook daar zal voor betaald moeten worden, als je verhuurder dit niet doet (van je servicekosten). Verder een wasmachine, als je de was niet uitbesteedt.
Veel kosten zijn eenmalig, zoals meubels en stoffering, maar je hebt het wel nodig.
Er is geen standaard bedrag te noemen wat je uit gaat geven en wat je verdiend, dat is iets wat je in de loop der tijd zal leren en indien nodig aan zal passen aan je uitgave en inkomstenpatroon.

Het beste kun je een huishoudboekje bijhouden, waarin je opschrijft wat er binnen komt en wat je uitgeeft (denk ook aan de automatische afschrijvingen), hiermee hou je overzicht op het bedrag wat je te besteden hebt.