Kan ik in mijn situatie reiskosten opgeven bij de belastingaangifte?

Gezien de afstand tussen mijn vroegere woonplaats en mijn werk huur ik een ruimte om door de weeks te verblijven als ik moet werken. Op dit adres sta ik niet officieel ingeschreven bij de gemeente.

In de weekenden reis ik naar mijn andere adres, ongeveer 160km verderop. Per weekend is dit dus ongeveer 320 km.

Van mijn werkgever ontvang ik geen reiskostenvergoeding. Ik kan dus niet officieel aantonen via mijn werkgever dat ik deze kilometers maak.

Kan ik bij de belastingaangifte toch een aantal kilometers opgeven, en zo ja hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als het hier om de Nederlandse situatie gaat, dan is voor een werknemer alleen als die met het openbaar vervoer reist onder bepaalde voorwaarden een forfaitair bedrag aftrekbaar.

Voor meer informatie kan je terecht op de site van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan niet. Als je per auto reist dan kan het per definitie niet.

Als je per openbaar vervoer reist dan zou je in theorie kunnen kwalificeren voor de Reisaftrek, maar een van de eisen hiervoor is dat u regelmatig woon-werkverkeer heeft. Kluwer zegt over de definitie van regelmatig:
"Dit houdt in dat u ten minste eenmaal per week reist tussen uw woning (of verblijfplaats) en op de plaats(en) waar u werkt, en op dezelfde dag terugkeert."

Ik neem aan dat er tussen de heen en terugreis in het weekend meer dan 24 uur zit, dus helaas heeft het geen zin om verder de moeite te doen voor deze regeling.