Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is er alleen een nieuw briefje van 5 euro en niet van alle biljetten/bedragen?

Er is nu een nieuw biljet van €5,- maar waarom zijn er geen nieuwe biljetten van €10,- €20,- €50,- en €100,- gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Die komen wel hoor , maar alles op zijn tijd .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 5 euro biljet wordt het meest gebruikt. Slijt dus ook het meest en moet dus ook het meest bijgedrukt worden, om versleten, uit de roulatie genomen biljetten te vervangen. Dit biljet komt dus ook het eerst in aanmerking, om in een nieuw ontwerp gedrukt en uitgegeven te worden.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt geen vijfjes uit de pinautomaat dus ik betwijfel of het vijfje wel het meest gebruikt wordt.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
ik krijg geregeld vijf euro biljetten uit de pinautomaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit gepind bij een automaat die vijfjes uitspuugt. Via google las ik dat vooral de rabo dat doet bij de eigen automaat aan de bank maar daar kom ik nooit.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
sterker nog, in het verleden zat er bij sommige rabo pinautomaten zelfs een muntbakje, die muntgeld kon geven. voor het pinnen van kleine bedragen.
Computoon
12 jaar geleden
Waarom wordt het 5 eurobiljet niet gewoon vervangen door een muntstuk van eur 5.-? Veel slijtvaster...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die krijg je niet uit de muur compu ;-)
De ECB en de nationale centrale banken van het Eurosysteem zijn verantwoordelijk voor de integriteit van de eurobankbiljetten. Daarom hebben ze een tweede serie eurobankbiljetten ontwikkeld met verbeterde echtheidskenmerken, die de bankbiljetten nóg veiliger zullen maken en ertoe zullen bijdragen dat het publiek vertrouwen blijft houden in de euro.
De nieuwe eurobankbiljetten zullen duurzamer zijn dan die van de eerste serie. Ze zullen niet zo snel hoeven te worden vervangen. Dat is belangrijk, vooral voor het biljet van €5, aangezien dit zeer aan slijtage blootstaat. De langere levensduur zal ook het milieueffect van de nieuwe bankbiljetten verminderen.
Dus na de 5 euro biljetten komen daarna de andere aan de beurt.
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
Als je alle biljetten tegelijk invoert komt er ineens extra veel geld op de markt. Daardoor zal de waarde van geld kunnen dalen en een soort van inflatie veroorzaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing