Mag ik als ZZP-er loonheffingskorting toepassen op een bijbaan?

Ik werk 3 dagen in de week als ZZP-er. Daarnaast heb ik een 16 uren contract voor de overige 2 dagen. Op dit contract pas ik loonheffingskorting toe. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.8K

Antwoorden (1)

Standaard is dat er op loon (via werkgever) loonheffingskorting wordt toegepast. U houdt dan netto meer over. Er wordt op voorhand al rekening gehouden met de kortingen.

Als ZZP-er moet u over uw inkomen belasting betalen. Als u geen Voorlopige Aanslag betaalt, dus in het jaar zelf al belasting betaalt, komt de aanslag achteraf als u aangifte doet. En dan bent u aan de beurt. Afhankelijk van inkomen moet u over de ZZP-inkomen belasting betalen in schijf 1, 2, 3 of 4. Met belastingpercentages van 37%, 42%, 42% en 52%. Daarnaast krijgt u over uw ZZP-inkomsten nog een ZVW-aanslag. Belastingpercentage: 5,4% (tot ruim € 50.000 inkomen totaal is de ZVW-bijdrage verschuldigd. Als het goed is weet u dit en reserveert u hiervoor geld.

Conclusie zou kunnen zijn dat over uw baan wellicht beter de loonheffingskorting NIET kan worden toegepast. U hoeft dan waarschijnlijk later minder belasting over uw totale inkomen (bij) te betalen.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ , mits met loonheffingskorting de algemene heffingskorting wordt bedoeld. Immers op loon KAN algemene heffingskorting worden toegepast (als je dat vraagt aan de inhoudingsplichtige, hier de werkgever ). Een andere vorm van loonheffingskorting is arbeidskorting. Dat is in beginsel een percentage van het loon. Die wordt altijd toegepast.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer je af en toe kleine freelance opdrachten doet naast een baan in loondienst, is het dan wel verstandig loonheffingskorting toe te passen?
fisbel
7 jaar geleden
Terechte vraag. Ik schreef hierover in mijn antwoord:
Conclusie zou kunnen zijn dat over uw baan wellicht beter de loonheffingskorting NIET kan worden toegepast. U hoeft dan waarschijnlijk later minder belasting over uw totale inkomen (bij) te betalen.