Mag een deurwaarder beslag leggen op de uitkering dat al onder het sociaal minimum zit?

Wij ontvangen een gezamenlijk inkomen (uitkering) van 1004,50 netto, per maand. Wij hebben best veel schulden en de schuldeisers hebben al een aantal keer beslag gelegd op de uitkering. Echter hebben wij met schrijven laten weten dat ze hier geen recht op hebben. Ze zijn er van op de hoogte en leggen nu alleen beslag op het vakantiegeld.

Daarnaast hebben wij afspraken gemaakt dat we per maand 50 euro per deurwaarder gaan betalen, maar dit gaat helaas ook niet meer omdat wij dus 1000 euro krijgen en hier alles van betaald moet worden (lees huur, elec. water etc.)

Stel dat we dit laten weten aan de deurwaarder. Want volgens mij hoeven wij dit niet te betalen, omdat we dus onder het sociaal minimum zitten. Wat kan er dan gebeuren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
ronron1212
10 jaar geleden
Je zult je moeten aan melden voor de schuld sanering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begrijp ik het goed dat jij denkt dat je je schulden niet hoeft te betalen omdat je te weinig geld hebt.?

Antwoorden (1)

In dat geval kan je je beter aanmelden bij de schuldsanering. Er is namelijk een beslagvrije voet, of vrij te laten bedrag (VTB). Dit bedrag is het bedrag, wat je nodig hebt om van te leven, en hierop kan geen beslag gelegd worden. Ik heb wat sites gezocht waar je wat info op kunt vinden.

"De Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) biedt een oplossing als u schulden niet meer kunt afbetalen. De rechtbank stelt een saneringsplan op, waaraan uw schuldeisers moeten meewerken. Een bewindvoerder helpt u in deze periode, die meestal 3 jaar duurt. Hij ziet erop toe dat u zich tot het uiterste inspant om zoveel mogelijk schulden af te lossen. Bijvoorbeeld door uw bedrijf op te heffen en eventuele bedrijfseigendommen te verkopen. Ook luxe privébezittingen zoals een caravan zult u moeten verkopen. Als alles volgens de regels verloopt, dan verklaart de rechtbank na 3 jaar dat u met een schone lei kunt beginnen. Eventuele openstaande schulden vervallen".

http://www.kvk.nl/ondernemen/schulden/wettelijke-schuldsanering/?gclid=CJuPveak-rcCFcRd3godvXkAXg

http://www.wsnp.rvr.org/

Je kunt ook zelf je vrij te laten bedrag berekenen
http://www.wsnp.rvr.org/index_vtlb.cfm?section=burger