Wat gebeurt er als je te veel studiefinanciering hebt gekregen?

Stel je hebt een jaar lang een uitwonende studiebeurs gekregen terwijl je recht had op een thuiswonende beurs, moet je dit dan terug betalen en in welke wet is dit geregeld? En kan DUO vragen om een extra rente die je boven op het terugbetalen moet betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

"U hebt te veel studiefinanciering ontvangen.
Als u nu geen studiefinanciering meer ontvangt, kunt u op
twee manieren terugbetalen. U gebruikt de acceptgiro en betaalt voor de vervaldatum
óf u laat het bedrag omzetten in een rentedragende lening. Dit laatstegebeurt
automatisch als u niet voor de vervaldatum betaalt.
Als u nog wel studiefinanciering ontvangt, verrekent de Dienst Uitvoering
Onderwijs (DUO) uw schuld met de maandelijkse uitbetaling. De onderstaande
informatie geldt dan niet voor u.

Omzetten in een lening
Kiest u voor omzetting in een rentedragende lening, houd er dan rekening mee dat u over de lening rente moet betalen. Deze rente gaat in vanaf de eerste
dag van de maand waarin de vervaldatum van de acceptgiro ligt. Als u tijdens uw
studie naast uw beurs geleend hebt,wordt het bedrag dat u te veel hebt ontvangen bij
deze (rentedragende) lening opgeteld.
Wanneer u de lening moet terugbetalen is afhankelijk van het jaar waarin u voor het
laatst studiefinanciering hebt gehad.

Terugbetalen van de lening
De terugbetalingsperiode bestaat uit twee fases: de aanloopfase en de aflosfase. De
aanloopfase duurt twee jaar en begint op 1 januari van het jaar volgend op het jaar
waarin u voor het laatst studiefinanciering hebt gehad. Studeert u dan nog en is uw
diplomatermijn nog niet afgelopen? Dan kunt u schriftelijk verzoeken om een
tijdelijke opschorting van de terugbetalingsperiode. Tijdens de aanloopfase hoeft u nog niet terug te betalen, maar het mag al wel. In deze fase wordt er wel rente over uw
schuld berekend. Hoe eerder u begint met aflossen, hoe minder rente u hoeft te
betalen.
Na de aanloopfase begint de aflosfase. Dan bent u verplicht terug te betalen. U krijgt
vanzelf een bericht met daarin het bedrag dat u per maand moet betalen. Wilt u
eerder weten hoeveel u moet terugbetalen? Gebruik dan de rekenhulp ‘Hoe duur
is lenen’ op www.duo.nl.

Informatie over de schuld
Over de studiefinanciering die u ten onrechte hebt ontvangen, hebt u al een
Bericht Studiefinanciering gekregen. Hierin staat vermeld hoe de schuld is ontstaan.
Als u het niet eens bent met het bericht, kunt u binnen zes weken na dagtekening
van dat bericht een bezwaarschrift sturen naar DUO. Meestal is de bezwaarprocedure
niet nodig, omdat het probleem op een andere manier opgelost kan worden.
Neem daarom eerst contact op met DUO.

Contact
Misschien hebt u na het lezen van deze informatie toch nog vragen. Kijk dan
eens op de internetsite van DUO.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ik ben echter meer op zoek naar de juridische kant, in welke wetsartikelen is dit alles geregeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/geldigheidsdatum_11-12-2012
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/33145/stb-2012-368?resultIndex=0&sorttype=1&sortorder=4