Heb je na ontslag recht op minimumloon? (lees beschrijving)

De vraag kon ik niet helemaal duidelijk verwoorden in 150 tekens, vandaar de beschrijving;

Stel, je werkt bij een supermarkt, bent jarig geweest, dan hoor je dus meer loon te krijgen. Stel dat de supermarkt het loon geeft van vóór je verjaardag, en je komt daar pas 2 maanden na je ontslag achter. Heb je dan nog recht op dat geld wat ze je te weinig betaald hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja hoor, daar heb je recht op. Stuur een brief waar je alles duidelijk uitgelegd en berekend wat je te kort hebt gehad en vraag of ze dat willen overmaken op bankreknr......
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar het adres wat op je loonafschriften staat.
Dit hoeft niet per se zo te zijn. Alleen als je onder het minimumloon komt te zitten door je verjaardag is dit het geval. Een verjaardag is lang niet altijd reden tot loonsverhoging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had alleen de beschrijving gelezen... Ja, je hebt gewoon recht op het verschil.
Ervanuitgaand dat je loon ná je verjaardag onder het wettelijk minimum(jeugd)loon zat dat iemand van die leeftijd moet krijgen: ja.

En dan niet alleen het te weinig uitbetaalde loon, ook de te weinig uitbetaalde vakantietoeslag over dat te weinig uitbetaalde loon. Als een werknemer een loonvordering gaat instellen kan hij ook een zogenoemde wettelijke verhoging vanwege niet-tijdige-betaling vorderen. Dit is een boete die de werkgever aan de werknemer moet betalen, omdat hij het salaris niet tijdig en volgens afspraak heeft betaald.

Maar goed, dat gaat wel erg ver voor (vermoedelijk) tientjesverschillen.

Ik zou zeggen: stuur een vriendelijke brief naar de directie (of afdeling personeelszaken) met het verzoek om binnen een maand een bedrag van Eur X aan jou te betalen. Uiteraard toelichten hoe je aan dat bedrag komt en een kopie bewaren van de brief. Is het antwoord negatief of hoor je niets binnen die periode, dan kun je voor gratis rechtshulp het Juridisch Loket raadplegen, zie ook http://www.juridischloket.nl/werkwijze/Pages/default.aspx
Je zou dat ook nu al kunnen doen.
Computoon