kan ik tijdens ziekte tijdelijk als zzp er ergens werken?

Ik zit in de ziektewet en kan nu tijdelijk bij een oud collega aan de slag als zelfstandige, mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (4)

Natuurlijk mag dat niet. Als je niet bij je werkgever kan werken kan je zeker niet ergens anders werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom niet? Arbeid kan zelfs een therapie zijn om te herstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tuurlijk, maar zo lang je in de ziektewet zit is dat doorgaans je eigen werk of aangepast werk bij de werkgever. Pas als je bij je werkgever uit dienst gaat/moet zal er, mede met het UWV, naar wat anders gekeken kunnen worden.
Bovendien gaat het hier om ZZP'er worden TIJDENS de ziektewet. Een ZZP'er 'kiest' er voor om geen gebruikt te maken van deze sociale voorziening Als je wél gelijk heb lees ik het ook graag natuurlijk, ik ben niet te eigenwijs om een fout antwoord weg te halen :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij hoeft zelfs niet uit dienst te gaan, ook als men niet ziek is kan men met toestemming van de baas een eigen bedrijf opstarten en als zzp'er aan de gang gaan, waarom zou dit dan niet mogen tijdens de ziektewet? Sterker nog, indien men in de WAO of de wajong terecht komt word het opstarten van een eigen bedrijf door het UWV gestimuleerd, waarom zou dit dan niet kunnen alvorens men in de wajong / wao terecht komt? Overigens kan ook een ZZP'er zich verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, maar nu heb je het over WAO of Wajong, dat is heel wat anders dan de ziektewet.
Tuurlijk kan een ZZP'er zich verzekeren, echter heb ik het over sociale voorzieningen, niet over zelf af te sluiten verzekeringen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ziektewet is voorloper van WAo en Wajong, het gaat erbij het *UWV om om zo weinig mogelijk geld it te geven, dus als een persoon een inkomen heeft als zzp'er en het brengt zijn genezing geen gevaar toe z8 zullen ze het toelaten.
Als je bedrijfsarts en werkgever dat goed vinden EN als je je niet laat doorbetalen bij je huidige werkgever zou het moeten kunnen. Je gaat dus gewoon tijdelijk 'uit dienst' bij je huidige werkgever en komt terug als je weer je werk daar kunt doen.

Nogmaals: dat kan alleen als de bedrijfsarts en je werkgever toestemming geven en jou niet door betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het al dan niet doorbetalen van loon kan geen struikelpunt zijn, de ZW uitkering zal wel gestopt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ja die bedoelde ik natuurlijk!
Natuurlijk mag/kan dat niet. Zelfs niet met toestemming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de arbeid die u gaat verrichten het genezingsproces niet in de weg staat, de arbodienst en uw werkgever daarnaast nog de goedkeuring geven mag u gaan werken als ZZP'er, op het moment dat het werk dat u gaat verrichten hetzelfde is of gelijkend aan als bij uw werkgever zal u er nimmer toestemming voor krijgen, u kunt dan namelijk ook gaan werken bij uw werkgever.