kan de bedrijfarts beslissen dat een afkeuring door het UWV er niet doorkomt?

ik zit nu net in mijn 2de ziektejaar, ik werk halve dagen en trek het verder niet door ernstige rugslijtage.
volgens de bedrijfsarts en arbeidsdeskundige kan ik 8 uur werken en zal mijn arbeidscontract naar 20 uur gezet worden als ik niet binnenkort meer uren ga maken.
een gang naar het UWV heeft geen zin volgens mijn dossier zeggen ze.
ben verbaasd dat ik in mijn 2de ziekjaar zomaar de ziektewet uitgezet wordt..
kan dit? alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Wat zegt je specialist?

Antwoorden (1)

Een bedrijfsarts moet altijd denken aan het voordeel van de werkgever. Ze zijn dus niet altijd onafhankelijk. Als je het niet eens bent met zijn/haar beslissing, vraag dan bij het UWV een deskundigenoordeel aan of een second opinion.
Een oordeel van de UWV kan helpen en werkgevers houden zich hier meestal wel aan. Ze zijn het echter niet verplicht en het is niet bindend voor de arts.
Gedurende de behandeling kan de bedrijfsarts dus wel een werknemer dwingen alvast te gaan werken.

Zorg goed voor jezelf en geef op tijd aan als het niet goed gaat. Probeer voor een goede arbeidsrelatie te blijven zorgen. Zorg voor juridische bijstand als het mis mocht gaan. Stel je dan op de hoogte van advocaten die ervaring hebben op arbeidsgebied, want niet elke advocaat is arbeidsspecialist.

In elk geval wél naar het UWV gaan om eover te spreken, ongeacht wat de bedrijfsarts erover zegt.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed advies! Zorg dat je juridische hulp inschakelt en ik zou zeker zelf bij het uwv informeren. Een bedrijfsarts is nooit onpartijdig. Zijn of haar doel is jou zsm aan het werk te helpen.
amc
10 jaar geleden
Was het maar waar dat ze niet onafhankelijk waren! Ik roep nooit zo maar iets zonder er zélf ervaring mee te hebben gemaakt. Gelukkig niet persoonlijk, maar wél in mijn naaste omgeving. Mijn man moest met 2 gescheurde achillespezen die net genezen waren, maar nog niet sterk genoeg, weer hele dagen werken en niet aangepast hè...dat had hij volgens de bedrijfsarts al genoeg gedaan. Kortom hij moest lopen, de hele dag want dat was zijn werk. De specialist die hem behandelde was woedend en schreef een brief met uitleg waarom hij het verbood. De bedrijfsarts had daar niets mee te maken en mijn man heeft toen zijn advocaat ingeschakeld. Het is immers zijn gezondheid!
Het kwam zelfs tot een rechtszaak waarin de rechter de bedrijfsarts ernstig berispte en mijn man gewoon aangepast mocht werken tot de specialist wél goedkeuring zou geven. Zo kan ik meerdere dergelijke voorbeelden opnoemen die ik zelf bij anderen heb meegemaakt.
Veel bedrijfsartsen moeten gewoon scoren en doen dit ook, zonder scrupels! Gelukkig zijn er ook artsen die het belang van de patiënt voor laten gaan, die dus nog met hun eigenlijke taak bezig zijn. Helaas zitten er veel rotte appelen tussen! Ben je als patiënt niet assertief, dan
kan het dus van kwaad tot erger worden en een bedrijfsarts zal daar geen nacht wakker van liggen !